Representations of pious Muslims in new Turkish cinema
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk Sinema tarihi üç ana dönemde incelenmekte olup, 1996 yılında, Eşkıya filmi ile Yeni Türk Sineması dönemi başlamıştır. Yeni Türk Sineması ile beraber filmlerin teknik kalitelerinin artmasının yanı sıra, filmlerin üslupları da değişmiş, filmlerin dine ve dindar Müslümanlara yaklaşımı da dahil olmak üzere pek çok konuda Yeşilçam'ın klişe yaklaşımlarından uzaklaşmıştır. Bu tezde, farklı sinema dönemlerinin Türkiye siyaseti ve Türkiye sosyolojisiyle ilişkisi dindar karakterlerin temsili açısından incelenecektir. Cumhuriyetin modernleşme politikaları, Kemalist ideoloji ile Erken ve Geleneksel Dönem Türk Sinemalarının dine ve dindar figürlere yaklaşımlarındaki paralellikleri ele alınarak, Yeni Türk Sineması'ndaki üslup değişikliği ile beraber bu paralelliğin kırılmasından bahsedilecektir. Dindarların temsilinin Yeni Türk Sineması'nda nispeten olumlu bir üslupla ekrana yansıtılması, dindar Müslümanların toplumsal değişimleri, dindar Müslüman üyelerden oluşan Adalet ve Kalkınma Partisi'nin iktidara gelişi ile birlikte ele alınacaktır. Türkiye siyasetinin Cumhuriyetten günümüze kadar olan yolculuğunda siyasetin dine yaklaşımının, farklı dönemlerde laik-dindar kutuplaşmalarının sinemaya nasıl yansıdığı ele alınacaktır. Yine Türkiye'nin modernleşme yolculuğunda, 2000'ler sonrası ortaya çıkan paradigma değişikliği, Yeni Türk Sineması ile beraber okunmaya çalışılacaktır. Türkiye siyasetinde ve sosyolojinde yaşanan pek çok dönüşüme rağmen, kültürel arenanın bu dönüşüme karşı olan direnci de tezin değineceği konular arasındadır.Anahtar Kelimeler: Yeni Türk Sineması, Sinema-Siyaset-Toplum ilişkisi, Türkiye'de modernleşme. Turkish cinema history is divided into three main periods, while in 1996, with the movie Eşkıya, the period of New Turkish cinema began. Alongside the technical improvements in the industry, the styles of the movies changed, leaving behind the cliché approaches of Yeşilçam in many subjects, including the approach to religion and pious Muslims. This thesis will discuss the representations of pious Muslims by exploring the relationship of different cinema periods with the politics and sociology of Turkey. The parallel development of the modernization politics of the Turkish Republic, Kemalist ideology and early/traditional Turkish cinema will be discussed for their approach to religion and pious Muslims, as well as the break in this parallelism as a result of the style changes in New Turkish cinema. Partial recovery of representations of pious Muslims in New Turkish cinema, the social changes of pious Muslims and the power of the Justice and Development Party with its pious Muslim members will be brought together in an analytical frame. The approach of Turkish politics to pious Muslims in its journey from the foundation of the Republic to today, as well as the reflection of the secular/pious polarization in cinema's different periods will be researched. In addition, the change in the paradigm of modernization in Turkey, which emerged after the 2000s, will be brought to bear on New Turkish cinema. Despite many changes in politics and society in Turkey, the resistance in the cultural arena to these changes will be addressed in this thesis.Keywords: New Turkish cinema, Cinema-Politics-Society Relationships, modernization of Turkey.
Collections