Beyond marginalized and victimized: An everyday life approach to islamist women
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, önceleri marjinal ve mağdur imajı olan İslamcı kadının gündelik yaşam ve tüketim alışkanlıklarındaki dönüşümü tartışıyor. Cumhuriyetin kurucu prensiplerinden laiklik, Türkiye'de şahsına münhasır bir uygulamayla birlikte modern bir din anlayışıyla getirmiş, dinin kamusal görünürlüğü silinmiştir. Bu dönemde özellikle devletin imajının görülebileceği bir vitrin olarak kadın bedeni ve kadının görüntüsünün modernleşmesi bir politika olarak güdülürken demode ve gerici görünüşüyle İslamcı kadın marjinal kalmış ve özel alana itilmiştir.1980'li yıllarda siyasi iktidar tarafından da desteklenen İslamcı kapitalin yükselmesi hem yeni bir burjuvanın doğuşuna hem de İslamcıların devletle ilişkisinde dönüşüme sebep olmuştur. Fakat bu dönemde de, orta dereceli imam-hatiplerin kapanması ve başörtülü üniversite ve kamusal kurumlara girişin yasaklanmasıyla birlikte kamusal alanda aktivist ve görünürlüğü artan bir mağdur edilen kadın imajı oluşmuştur. 2000'li yıllara gelindiğinde bu imajın yerini; marjinal ve mağdurun ötesinde, kapitalist, tüketim toplumu değerlerine entegre, okuyan, çalışan, ve Kemalist modernizme alternatif bir modernlik üreten kadın imajı ortaya çıkmaktadır. Evvelki dönemlerden farklı olarak bugün, İslami değerlerle çatıştığı gerekçesiyle baş düşman edilen kapitalizm çok da kolay bir şekilde massedilmekte ve bu durum `İslamcılık öldü mü?` tartışmalarını da beraberinde getiriyor. Bu tez, İstanbul'da yaşayan orta-üst sınıfın gündelik yaşam tecrübeleri üzerinden dinin yeni İslamcı kadının gündelik hayatı, özellikle tüketim alışkanlıkları ve tercihleri üzerindeki rolünü tartışıyor. This thesis discusses the transformation of everyday life and consumption patterns of contemporary Islamist women who previously had marginalized and victimized images. Laicite as one of the founding principles of the Republic with its sui generis implementation brought a new and modern perception of religion, so the public visibility of religion was wiped away. In this era, modernization of woman's appearance and woman body as display cabinet in which the image of the state could be observed, pursued as a policy and with her outdated and obscurant appearance, Islamist woman was marginalized and forced to the private space.During 1980's, the government-backed rise of Islamic capital paved the way for both the emergence of a new bourgeois class and a change in Islamists' relationship with the state. However, the closure of religious (imam hatip) secondary schools and prohibiting entrance of headscarved women to universities and public institutions as a result of 28 February coup, a publicly visible activist image of victimized women is created. In 2000's, this image is replaced with an image of, capitalist, consumerist, intellectual, working and producing an alternative to the modernity of Kemalism, beyond her marginalized and victimized identities.Today, different from previous times, capitalism that was declared as archenemy because of contradicting with Islamic values, absorbed quite simply and this situation brought about the debates of whether Islamism is passed away. This thesis discusses the new upper-middle class Islamist women that live in Istanbul and the role of religion in the consumption patterns and references in terms of daily life experiences.
Collections