Changing family, changing media: A comparative analysis of adaptations of Yaprak Dökümü/Falling leaves
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yıllar boyu popüler kültüre nüfuz etmiş bir tür olarak melodrama, kayda değer sosyolojik malzemeler ihtiva eder. Toplumu oluşturan temel öğeleri olduğu kadar, kültürel atmosferin temsilindeki geçişi de yansıtır. Yaprak Dökümü kendi türünde bir klasik olarak, bir aile melodramın yapısal ve kurgusal tüm gerekliliklerini yerine getirir. Yıllardır farklı araçlarla yeniden üretilen bir aile melodramı olarak, sosyal inşaların söylemsel düzlemde (yeniden) formüle edilişlerindeki değişim ve geçişi görmemize yardımcı olur. Bu yüzden, bu tez bir ailenin kurum olarak temsili erkeklik ve kadınlık tanımlamalarındaki dönüşümünü 1930lar, geç 1960lar ve 2000lerdeki üretimi üzerinden, Yaprak Dökümü örneği ile takip ve analiz etmeyi amaçlar. Birliktelikten çözülmeye doğru ilerleyen anlatısıyla Yaprak Dökümü, tüm zamanlara yayılmış konusuyla Türk melodramında aile kurma sürecini özetler. Anlatı modunu romandan filme, daha sonra da televizyon dizisine değiştirir, ama temsillerdeki söylemsel kodları benzer şekilde devam ettirir. Refleksif kültürel bir materyal olarak Yaprak Dökümü, bir aile içerisinde erkekliğin ve kadınlığın nasıl inşa edildiğinin modelliğini yapar. 1930lardan günümüze, temsili olandaki dönüşümü gösterir. Sosyal norm ve kodlar en temel özlerini muhafaza ederek, pratik ediliş hallerindeki değişim ile yeniden üretilir. Cinsiyetçi ikonografideki bu ufak farklılaşmalar çok büyük iddialar sunmazlar, ama temsillerdeki değişim için önayak olabilir niteliktedirler. Anahtar Kelimeler: melodrama, uyarlama, yeniden çevrim, erkeklik, kadınlık. As a genre that has pervaded popular culture across the years, melodrama offers remarkable material for sociological inquiry. It echoes developments in society and culture. A classic in its genre, Yaprak Dökümü possesses all the structural and fictional characteristics of a family melodrama. The fact that it has been subject to a number of reproductions over the years, and in different media, makes this family melodrama a useful lens through which to view the transformation and transition in the discursive (re)formulations of social constructions. In this respect, this thesis seeks to trace and analyze the definitional transitions in the depictions of masculinity and femininity in the institution of the family across three different time periods, in the 1930s, late 1960s, and 2000s. Yaprak Dökümü, with its narrative emphasis on integrity and disintegration, epitomizes the family-making processes in Turkish melodrama. Over the years, different presentations of the story have utilized different modes of narration, from novel to film and then to television serial, yet all have maintained similar discursive codes embedded in the representations. As a reflexive cultural product, Yaprak Dökümü presents how social constructions of masculinity and femininity in a family are modeled in fiction. It shows there has been a transformation in both presentation and representation from the 1930s till today. The practice of social norms and codes are reproduced in different ways, while preserving the core of social norms and codes. Slight differences in gendered iconography do not offer serious challenges to dominant gender paradigms, but could be regarded as initiatives for important changes in representations. Keywords: family melodrama, adaptation, remake, masculinity, femininity.
Collections