Okulöncesi eğitim kurumlarındaki kalitenin çocuğun yaratıcılığına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, okulöncesi eğitim kurumlarında kalitenin çocukların yaratıcılıklarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Deneme modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada okulöncesi eğitim kurumlarında kalite alt boyutlarının (Sınıf Donanımı, Rutin Kişisel Bakım, Dil ve Akıl Etme Etkinlikleri, Aktiviteler, Etkileşim, Program Yapısı, Aile ve Personel) yaratıcılığı ne derece etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma grubunu, İstanbul İl merkezinde bulunan, resmi ilkokul bünyesindeki bir anasınıfı, bağımsız bir anaokulu, kolej bünyesindeki bir anasınıfı ve özel anaokulu olmak üzere toplam 4 okulöncesi eğitim kurumunda öğrenim gören 100 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada; ECERS-R Okulöncesi Eğitim Ortamını Değerlendirme Ölçeği, Williams Yaratıcılık Değerlendirme Ölçeği'nin Farklı Düşünme Testleri (Farklı Düşünme Testi A Formu ve Farklı Düşünme Testi B Formu) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin dağılımını tespit etmek için Normal Dağılım Testi uygulanmıştır. Normal dağılım gösteren veriler Bağımsız (İlişkisiz) T Testi ve Paired Samples (İlişkili) T Test ile normal dağılım göstermeyen veriler ise Mann Whitney U Testi ve Spearman's Rho Korelasyon Testleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, kalite anlamında olumlu niteliklere sahip okulöncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören çocukların yaratıcılık puanlarının arttığını, olumsuz niteliklere sahip okulöncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören çocukların yaratıcılık puanlarınınsa zamanla düştüğünü göstermiştir. Kalite alt boyutları (Sınıf Donanımı, Rutin Kişisel Bakım, Dil ve Akıl Etme Etkinlikleri, Aktiviteler, Etkileşim, Program Yapısı ve Aile-Personel) ile yaratıcılık puanları arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Alt boyutlar bakımından olumlu niteliklere sahip okulöncesi kurumlarda öğrenim gören çocukların yaratıcılıklarının geliştiği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Okulöncesi Eğitim, Okulöncesi Dönem Çocuğu, Kalite, Yaratıcılık The purpose of this study was to determine the effect of preschool educational institution quality on child's creativity. In this research prepared in accordance with the trial method, it has been identified how quality indicators (Classroom Space and Furniture, Routine Personal Care, Language and Consideration, Activities, Interaction, Program Structure, Family and Staff) in preschool educational institutions affect the creativity. The participants of the study consist of totally 100 students studying in 4 preschool educational institutions such as nursery class of a public school, a public kindergarten, nursery class of a private school and a private kindergarten in the centre of İstanbul. The instruments used in this study are ECERS-R Early Childhood Environment Rating Scale and Williams Creativity Assessment Packet (Divergent Thinking Test Form A and Divergent Thinking Test Form B). Test of Normal Distribution has been applied to determine the range of data collected. The data of normal range has been analyzed by Independent t Test and Paired Samples Test. The data of non-formal range has been analyzed by Mann Whitney U Test and Spearman's Rho Correlation Test. Research results show that the creativity scores of students studying in preschools which have positive qualities have increased but those who have been studying in preschools which have negative qualities have decreased in time. A positive correlation has been found between the quality indicators (Classroom Space and Furniture, Routine Personal Care, Language and Consideration, Activities, Interaction, Program Structure, Family and Staff) and the creativity scores. It has been found that the creativity of students studying in preschools which have positive qualities in terms of quality indicators have improved.Key Words: Preschool Education, Preschool Child, Quality, Creativity
Collections