The effects of language games on the improvement of vocabulary knowledge of young learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çoğu zaman, İngilizce öğrenenler, ilk kaynak olarak kelime bilgilerine güvenebilirler. Genellikle, iyi bir kelime hazinesine sahip olmak dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi dil becerilerini kullanmayı kolaylaştırır. Kelime öğretiminde önemli bir yere sahip olan dil oyunları, sadece eğitimsel amaçlar için hazırlanırlar. Bu yüzden, bu çalışmanın amacı, kelime öğretiminde dil oyunlarının etkisini araştırmaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı şu sorulara cevap bulabilmektir: Dil oyunları, çocuklara kelime öğretiminde faydalı mıdır? Eğer öyleyse, çocukların dil oyunlarına karşı tutumları nelerdir? Ve dil oyunları, çocukların dil gelişimini nasıl etkilemektedir? Bu çalışmanın örneklemi 100 kişilik beşinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu öğrenciler, Türkiye'nin İstanbul ilinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim görmektedirler. Bu çalışmada veriler, çoktan seçmeli kelime testleri ve yarı yapılandırılmış anket soruları ile toplanmıştır. Çocukların kelime hazinelerindeki değişikliği ölçebilmek için ön test son test kontrol grup modeli kullanılmıştır. Çocukların dil oyunlarının etkinliği konusundaki görüşlerini alabilmek ve eğitici oyunlara karşı olan tutumlarını ortaya çıkarabilmek için yarı yapılandırılmış anket soruları uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları şunu göstermektedir ki dil oyunları kelime öğrenimini kolaylaştırmaktadır ve kelime öğretiminde en etkili yollardan biridir. Anahtar Kelimeler: Dil oyunları, kelime, çocuklar. Most of the time, learners of English may count on their vocabulary as their first resource. Generally, having a good reservoir of vocabulary makes the skills of listening, speaking, reading and writing easier to perform. Language games, which have a significant educational value in vocabulary teaching, are plainly designed with educational aims. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effectiveness of language games in teaching vocabulary. Within this framework, this study aims to find answers to these questions: Are language games useful in the process of vocabulary teaching to young learners? If so, what are the attitudes of young language learners towards language games? And, how do language games effect young learners' language development? The sample of the study consists of 100 fifth graders. These young learners are from a state-run primary school in Istanbul/Turkey. In this study, the data is collected through multiple choice vocabulary tests and semi structured interviews. To measure the change in the vocabulary knowledge of young learners, a pretest-posttest control group design is used. To elicit the ideas of young learners about the effectiveness of language games and to reveal the attitudes of young learners towards these educational games, the semi-structured interview is applied. Results of the study show that games facilitate vocabulary learning and are one of the effective ways of vocabulary teaching.Key words: Language games, vocabulary, young learner.
Collections