Tactics and everyday resistance of Turkish origin pupils in German schools
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Almanya'da öğrenim gören Türk kökenli çocukların gündelik hayatlarında, eğitim sistemine ve onun aktardığı değerlere karşı hangi taktikleri, direniş biçimlerini geliştirdiklerini anlamaya yöneliktir. Göçmen kökenli bireyleri klasik göç teorilerinde olduğu gibi, pasif birer aktör olarak konumlandırmak yerine, onları, iktidarın stratejilerine karşı direnen aktif bireyler olarak görmektedir. Gündelik hayatın içinde direniş yöntemleri bularak, egemenle baş eden bu bireyler zeki, aynı zamanda, egemenin mekanında sürekli eylem halindedir. Bu noktada, gözetim mekanizmaları, okul seviyelerine gore ayrıştırma ve eğitim politikaları iktidarın stratejileri olarak tartışılırken, buna karşı rutinleşmiş ve verili mekanda sürdürülen direniş biçimleri ortaya konmuştur. Çalışma Tübingen eğitim bölgesinde, 20 farklı ortaöğretim öğrencisiyle, derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tez iktidarın mekanında, varlıklarını sürdürebilmek ve kendilerine o mekanda alan açmak için direnişin zayıf tarafından üretildiğini iddia eder. Bu direniş, yeni kültürel formlarla mümkün olmaktadır. Bu sebeple, sınırlar ve karşıtlıklar üzerinden değil; aktörün hem parçası hem de üreticisi olduğu melez kültürle konunun irdelenmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. The aim of this study is analyzing concepts of tactics and micro-resistance practices in everyday life of Turkish origin pupils in German schools. Instead of seeing migrant people as passive individuals under dominant culture unlike migration theories, this thesis tries try to conceptualize Turkish origin students as active, resister actors against dominant power. So, tactics and practices of ordinary people stand at the center as main concepts in this research. We accept these students as clever individuals resisting German education system. Turkish origin students who are not creators of power mechanisms in German schools, create tactics to maintain their forms of living and these tactics can be considered as temporary acquisitions against hegemony of German education system, dominant culture and their strategies. In that sense, surveillance, education policies, school types will be discussed as strategies of dominant power. Against these strategies, routinized resistance and spatial resistance will be analyzed by the data gathered from field study. In- depth interview has been carried out in Tubingen region. It has been conducted with different age groups from secondary school pupils to improve the research under different categories. This thesis claims that these tactical resistances are created against power for the continuity of existence and opening sphere to live in the space of power with new forms of cultural capital. Instead of discussing problem over boundaries, it should be discussed with agents of new hybrid culture.
Collections