The effects of the local culture and the target language integration on students` reading and writing skills in an EFL context
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma öğrencilerin yerel kültürlerinin hedef dil öğretimi ile bütünleştirilmesinin, İngilizcenin yabancı dil olarak öğrenilmesi üzerine olumlu bir etki yapıp yapmadığını incelemektedir. Bu soruya cevap bulabilmek için gerçekleştirilen çalışma, yerel kültür ve hedef dil entegrasyonunun Türkiye'de İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin yeterlilik seviyeleri üzerindeki etkilerini araştırmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu çalışma üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin kültür ve dil öğretimine ilişkin fikir ve tercihlerini belirlemeyi de amaçlamaktadır. Bu sebeple araştırma iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım iki yabancı dil okuma yazma sınıfında uygulanan deneysel bir çalışmayı içerir. Bu sınıflardan biri, dil öğretiminde içerik bakımından öğrencilerin kendi kültürlerinden (yerel kültür) ve İngilizcenin anadil olarak konuşulduğu ülkelerin kültürlerinden (hedef kültür) yararlanan deney grubunu, diğeri ise sadece hedef kültürden faydalanan kontrol grubunu temsil etmektedir. Araştırmanın ikinci kısmı katılımcıların dil öğreniminde kültürün rolüne ilişkin fikirlerinin tespitini kapsamaktadır. Nicel ve nitel veri elde etme aşamalarında deneysel tasarım, ön test-son test, anket ve röportajlar kullanılmıştır. Ön test-son test ve anket sonuçları betimsel istatistik ve t-testleri aracılığıyla, yapılandırılmış görüşmeler ise ise içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar deney grubunun çalışma sonunda kontrol grubundan daha başarılı olduğunu ve yerel kültür entegrasyonunun İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite hazırlık öğrencilerinin İngilizce okuma ve yazma yeterlilik seviyeleri üzerinde istatiksel açıdan önemli bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Anket ve görüşme sonuçları ise öğrencilerin İngilizce derslerinde daha çok yerel kültür öğeleri görmek istediklerini, öğrencilerin İngilizcenin anadil olarak konuşulduğu ülkelerin kültürlerini öğrenme ve yerel kültürün aşinalığına ihtiyaçları sebebi ile ders kitaplarında hem yerel kültür hem hedef kültür içeriğine yer verilmesi gerektiğini göstermektedir. This study investigates whether integrating the local culture of learners into learning English as a foreign language has a positive impact on the language development of learners. In order to address this question, the present study mainly aims to enquire into the effects of the integration of the local culture and the target language on the proficiency levels of EFL learners in Turkey. Furthermore, the study intends to elicit the opinions and preferences of the university English preparatory school students with respect to culture and language teaching. The study thus consists of two parts. The first part involves the experimental study in two EFL reading and writing classrooms. In the experimental group, the cultural content of learning and teaching materials was taken from the learners' own culture (local culture) as well as the culture of countries where English is spoken as a first language (target language. On the other hand, the other group used merely the target culture as content of the teaching material. The second part involves the investigation of the participants' opinions of the role of culture in learning English. So as to obtain quantitative and qualitative data, an experimental design, pre- and post-tests, a questionnaire and structured interviews were used. The results of the experimental study and questionnaires were analyzed through descriptive statistics and t-tests. In addition, the data obtained from the interviews were analyzed through content analysis. The results revealed that the participants in the experimental group were more successful than those in the control group at the end of the study, which provides strong and convincing evidence that there is a significant impact of the local culture integration on the proficiency levels of university preparatory class students of EFL in connection with reading and writing skills. The findings of the questionnaire and the interview suggest that learners prefer to have more local culture related content in their English classes and they report that both local and target cultures should be located in the course books since they feel the necessity of learning about inner cycle countries' knowledge, also they need the familiarity of topics regarding their local culture.
Collections