The making of a cinema culture through cinema magazines in Early Republican Turkey (1923-1928): The business, stars, and audience
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Türkiye Cumhuriyeti'nin erken yıllarında sinema kültürünü anlamayı hedeflemektedir. Araştırmayı yürütmek için 1920'lerin sinema dergileri üzerinden söylem incelemesi yapılmıştır. Çalışma, sinema dergilerinin ortaya çıktığı kültürel zemini anlamak amacıyla bu sınırları belirli dönemin özelliklerini tarif ederek başlamaktadır. Tez üç ana bölümden oluşmuştur. Birinci olarak sinemaya girişimcilik ve eğlence sektörünün bir alanı olarak odaklanır. Bu bölümde sinema dergilerindeki sinema salonu işletmeciliği, film kiralama, diğer ülkelerde yapımcılık ve reklamcılık teknikleri üzerine yazılmış metinler mercek altına alınmıştır. İkinci olarak film yıldızları üzerine yazılmış makaleler yıldız teorileri bağlamında analiz edilmiş ve dergilerdeki yıldız söylemi sorgulanmıştır. Yıldızların biyografileri ve günlük yaşamlarına dair yazılanlar incelenmiştir. Yıldız olma arzusunun tetiklenmesi ve onların hayatlarındaki trajediler aracılığıyla bu arzunun sınırlandırılması arasındaki gerilim sorgulanmıştır. Üçüncü olarak çeşitli izleyici profilleri, okuyucu mektupları, yarışmalar gibi bir takım metinler aracılığıyla seyircinin sinema dergilerindeki inşası incelenmiştir. Sinemanın bir tüketim alanı olarak kurulması üzerindeki tutarlı vurgu, söylem analizi metoduyla her bir bölümde detaylı olarak tartışılmıştır. This study aims to understand the cinema culture during the early years of the Turkish Republic. In order to carry out the research, the discourse on the cinema magazines of the 1920s is examined. The study starts by describing the characteristics of this specific period of time in order to understand the cultural context in which cinema magazines emerged. The thesis consists of three main chapters. First, it focuses on cinema as a field of entrepreneurship and an entertainment business, analyzing texts on movie-house management, the leasing of films, production processes in other countries, and advertisement techniques in cinema magazines. Second, it analyzes articles on film stars in terms of star theories and questions the discourse on stardom in the magazines, examining writings on star biographies and their everyday lives, and exploring the tension between the desire of becoming a star and the limitation of this desire through the tragedies in their lives. Third, it examines the construction of the audience in cinema magazines through a number of texts written on several audience profiles, as well as through the reader letters and the contests. The constant emphasis on the construction of cinema as a site of consumption is discussed in detail in each chapter via the method of discourse analysis.
Collections