Ortaokul branş öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Küçükçekmece ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını incelemektir. Öğretmenlerin mobbinge maruz kalma düzeyleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri çeşitli demografik değişkenler açısından da incelenmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul'un Küçükçekmece ilçesinde 53 ortaokulda görev yapan; 1892 ortaokul branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 330 ortaokul branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma için gerekli veriler birinci bölümde demografik bilgi formunun, ikinci bölümde `Olumsuz Davranışlar Ölçeği`nin ve üçüncü bölümde `Örgütsel Bağlılık Ölçeği`nin yer aldığı bir veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler kodlanarak IBM SPSS 20.0 (PASW 20.0) paket programına yüklenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ortaokul branş öğretmenlerinin olumsuz davranışa maruz kalma sıklığının `ara sıra` olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin mobbinge maruz kalma düzeyleri cinsiyet, yaş, eğitim kurumunun türü ve okuldaki hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; medeni hal, mesleki kıdem, eğitim durumu ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ortaokul branş öğretmenlerinin çalıştıkları kuruma örgütsel bağlılıkları orta düzeydedir. Öğretmenlerin çalıştıkları kuruma örgütsel bağlılık düzeyleri yaş, eğitim kurumunun türü ve okuldaki hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet, medeni hal, mesleki kıdem, eğitim durumu ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.Ortaokul öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile örgütsel bağlılık ve uyum alt boyutu arasında negatif yönlü yüksek düzeyde; özdeşleşme ve içselleştirme alt boyutları arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma sıklığı arttıkça örgütsel bağlılıklarının azaldığı ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Mobbing, Örgütsel Bağlılık, Ortaokul Öğretmeni. The purpose of this research was to investigate whether there is a correlation between secondary school teachers' mobbing exposure levels and organizational commitment levels. Secondary school teachers' mobbing exposure levels and organizational commitment levels were examined in terms of varied demographic variables.There are 330 middle school teachers who served at secondary schools from Küçükçekmece district of Istanbul in 2015-2016 academic year in the sample group. `Negative Acts Questionnaire` and `Organizational Commitment Questionnaire` were applied to collect data of research. The data that gathered from research were analyzed with IBM SPSS 20 programme. According to the obtained results, it has been observed that the frequency of mistreat against major course teachers in secondary schools is rare. Secondary school teachers' mobbing exposure levels varies significantly according to gender, age, type of the school and professional service period variable; but there is not significant variety at marital status, working time in the school they work, education level and domain variable. Secondary school teachers' organizational commitment levels are medium. Teachers' organizational commitment levels varies significantly according to age, type of the school and working time in the school they work variable; but there is not significant variety at gender, marital status, professional service period, education level and domain variable. There is a negative and high level significant relation between teachers' mobbing exposure levels and coherence sublevel of organizational commitment. There is a negative and medium level significant relation between teachers' mobbing exposure levels and identification and internalization sublevels of organizational commitment. As a result in this study, while the frequency of secondary school teachers' mobbing exposure has been increasing, organizational commitment has been decreasing. Keywords: Mobbing, organizational commitment, secondary school teacher.
Collections