Ergenlerin mükemmeliyetçilik özellikleri ve akademik alanda arzuların ertelenmesi ile akademik stres arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın ana amacı, ergenlerin mükemmeliyetçilik özellikleri ve akademik alanda arzuların ertelenmesi ile akademik stres arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ilinin Çerkezköy ilçesinde okuyan 9. ve 12. sınıf lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Çerkezköy'de çeşitli liselerde okuyan 9. ve 12. sınıf öğrencilerinden random küme yöntemi ile seçilen 342 öğrenci (188 kız, 154 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Akademik Beklentilere İlişkin Stres Envanteri, Akademik Alanda Arzuların Ertelenmesi Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde; Basit doğrusal (Spearman) korelasyon, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen istatiksel bulguların anlamlılığı .05 düzeyinde sınanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; ergenlerin mükemmeliyetçilik düzeyleri ile algıladıkları akademik stres arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, akademik alanda arzuların ertelenmesi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte algılanan akademik stres ile akademik alanda arzuların ertelenmesi arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ergenlerin mükemmeliyetçilik düzeylerinin okul türüne ve algılanan aile tutumuna göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Mükemmeliyetçilik düzen alt boyutu; okul türüne göre, hatalara aşırı ilgi alt boyutu; okul türüne ve algılanan aile tutumuna göre, aile beklentileri alt boyutu; okul türüne ve algılanan aile tutumuna göre, ailesel eleştiri alt boyutu; okul türüne ve algılanan aile tutumuna göre, kişisel standartlar alt boyutunda ise okul türüne göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Ergenlerin algıladıkları akademik stres düzeylerinin cinsiyete göre, sınıf düzeyine göre ve algılanan aile tutumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Akademik stres alt boyutu aile/öğretmen beklentilerinin cinsiyete göre, sınıf düzeyine göre ve algılanan aile tutumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Kendine ilişkin beklentiler alt boyutunun ise cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur.Ergenlerin akademik alanda arzuları erteleme eğilimlerinin sosyo-ekonomik düzeye göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Mükemmeliyetçilik, Akademik stres, Akademik alanda arzuların ertelenmesi, Ergenlik Main aim of this research is examining the relationship between the academic delay of gratification and the perfectionism of the adolescents with academic stress. 9th and 12th grades of high school students who study at Çerkezköy in Tekirdağ establish the study environment of this research. 342 9th and 12th grades students (188 girls, 154 boys) chosen by using random cluster method who study at several high schools in Çerkezköy establish the sample of this research. Relational screening model was used in this research. Multidimensional perfectionism scale, stress inventory related with academic expectations, the academic delay of gratification scale and personal information form were used in collecting data. In analysis of data; simple correlation (Spearman), Mann- Whitney U test and Kruskal Wallis test were used. The meaningfulness of statistical findings obtained by research was tested in the level of .05. According to the research's findings; while there is a meaningful relationship in a negative way between the level of adolescents' perfectionism and the perceived academic stress, there is a meaningful relationship in a positive way between the academic delay of gratification. In addition to this; it was found that there is a meaningful relationship in a negative way between the perceived academic stress and the academic delay of gratification. Differences were determined in adolescents' perfectionism level according to their school type and the perceived family manner. In perfectionism layout sub dimension according to the perceived family manner, in fetish of faults sub dimension according to school type and the perceived family manner, in family expectation sub dimension according to school type and the perceived family manner, in family criticism sub dimension according to school type and the perceived family manner, in personal standards sub dimension according to school type were found differences. It was found that the level of academic stress which is perceived by adolescents differs meaningly according to the level of class and the perceived family manner. It was determined that the family/teacher expectations, the sub dimension of academic stress, differ meaningly according to sexuality, the level of class and the perceived family manner. It was found that the one's own expectation sub dimension differs according to sexuality. It was determined that the academic delay of gratification of adolescents is different according to their socio-economic levels.Key Words: Perfectionism, Academic stress, The academic delay of gratification, Adolescents.
Collections