Lise öğrencilerinin zorba davranışları ve rehberlik ihtiyaçlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı `lise öğrencilerinin zorba davranışları ve rehberlik ihtiyaçlarının incelenmesi`dir. Bu sebeple araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Büyükçekmece İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan resmi ve özel liselerde eğitim gören öğrencilerden oluşmaktadır. 225 erkek, 217 kız öğrenci olmak üzere toplam 442 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada rehberlik ihtiyaç formu ve zorbalık eğilim ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada iki değişken ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için t testi ve Mann Whitney U testi, ikiden fazla değişken ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı için tek yönlü varyans analizi ile Krsuskal Wallis Testi uygulanmıştır. Ayrıca Zorbalık Eğilim Ölçeği ile Rehberlik İhtiyacı arasındaki ilişki için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi yapılmıştır. Kız ve erkek öğrencilerin zorbalık eğilim puanları erkekler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Şiddet görme durumu öğrencilerin zorbalık eğilimini artırmaktadır. Şiddet gören öğrenciler, şiddet görmeyen öğrencilere göre daha fazla rehberliğe ihtiyaç duymaktadırlar. Lise öğrencilerinin sınıf seviyeleri arttıkça zorbalık eğilimi de artmaktadır. Lise ikinci sınıfta okuyan öğrenciler, diğer sınıf öğrencilerine göre rehberliğe daha fazla ihtiyaç duymaktadır. Genel olarak not ortalaması arttıkça öğrencilerin zorbalık eğilimleri de artış göstermektedir. Ekonomik gelirin artması, anne-babanın ayrı yaşaması öğrencilerin zorbalık eğilimlerini ve rehberlik ihtiyaçlarını artırmaktadır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre zorbalık eğilimi ile rehberlik ihtiyacı arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Sonuç olarak öğrencilerin zorbalık eğilimleri ile öğrencilerin rehberliğe olan ihtiyaçlarının ilişkili olduğu görülmektedir. Anahtar Sözcükler: Zorbalık, Rehberlik, Rehberlik İhtiyacı. The main purpose of this study is to investigate high school student's guidance need and their bully behavior. For this reason, this study was carried out acccording to relational screening model. This study includes students in Private and Public High Schools governed by İstanbul Büyükçekmece Directorate of National Education for the educational year 2015 – 2016. Totally 442 students, consisting of 225 male and 217 female, constitutes the sample size of the study. The guidance requirement form and the bully tendency scale were used for this study. T-test and Mann Whitney U test were used for understanding significance of the difference between the averages of two variables, one-way analysis of variance and Krsuskal Wallis test were used for the significance of difference between the averages of more than two variables. For the correlation between the guidance requirement and the bully tendency the Pearsons Moment Multiplication Correlation analysis was used.The bullying tendency scores shows a significant difference in bullying tendency between female and male, in favor of male students. Students who are exposed to violence have a increasing tendency to bullying actions. Students who are exposed to violence need more guidance than students who are not exposed to violence. Upper class students show a higher tendency to bullying. Compared to other classes, students at the second class of high school need more guidance. Generally, a higher grade point average is accompanied with a higher tendency to bullying. A higher income and divorced parents increase the bullying tendency and need for guidance. According to the results of the Pearson Moment Multiplication Correlation analysis, there is positive relationship between the tendency to bullying and the need of guidance.As a final result, it seems that students bullying tendencies and guidance needs are related.Keywords: Bullying, guidance, guidance need.
Collections