İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin çatışma çözme stilleri hakkında öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan okul müdürlerinin çatışma yönetimi stillerine ilişkin öğretmen algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemek ve öğretmen görüşlerinin bazı değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden olan betimsel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Rize ilinin Fındıklı, Ardeşen, Pazar ve Çayeli ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve ortaokullarda çalışmakta olan 300 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerin seçiminde; zaman, ekonomik koşullar ve coğrafi koşulların zorluğu nedeniyle basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Seçilen 300 öğretmene dağıtılan ölçeklerden 15 tanesi geri gelmemiştir. Toplanan ölçeklerden 5 tanesi eksik doldurulduğu için analiz aşamasında dikkate alınmamıştır. Araştırmada kullanılan kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Kişisel bilgi formunda ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin demografik değişkenlerinden olan, cinsiyet, medeni durum, yaş, mezun olunan okul türü, branş ve mesleki kıdemlerini belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. Okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stillerini belirlemek için `Çatışma Yönetimi Stilleri Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçek Rahim (1983) tarafından geliştirilmiş Türkçeye Gümüşeli (1994) tarafından çevrilmiştir. Araştırma soncunda, öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin; çatışma çözme stillerinden tümleştirme ve uzlaşma boyutunu çoğunlukla, ödün verme ve kaçınma stilini ara sıra ve hükmetme stilini nadiren kullandıkları ve mesleki kıdem, eğitim durumu ve cinsiyet değişkenine bağlı olarak görüşleri arasında bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak okul müdürlerine çatışma çözme stilleri ile ilgili uzun dönemli hizmet için eğitim çalışmaları verilmesi gerektiği önerilmiştir. On this work, our purpose is to see on which level is teachers' perception about conflict resolution methods of schools' manager and showing up whether the teachers' ideas are changeable or not in accordance with some variables. This research was done with imaginary screening being one of quantitative researchs' methods. This research was realized with three hundred teachers working at primary and secondary schools being related to Ministry of National Education in 2017-2018 educational year in districts such as Fındıklı, Ardeşen, Pazar and Çayeli of Rize. Teachers being in this research were choosed randomly because of time pressure, economical reasons and difficulties of geographical situations. fifteen surveys distributed to three hundred teachers were not handed in. Five surveys of documents taken up were not counted because they were weak. Form of personal information used in this research was developed by researcher. This form contained the questions about demographic variables such as gender, marital status, age, kind of school from which was graduated, segments, seniority of teachers working at primary and secondary schools. In this work, ''Scale of Conflict Resolution Methods'' was used to determine the methods of conflict resolution. This scale was developed by M. Afzalur Rahim (1983) and translated into Turkish by Ali İlker Gümüşeli (1994). In the result of this research, it was seemed that according to teachers' ideas managers usually use integration, conciliation among conflict resolution methods, they sometimes use appeasement, avoidance and they seldom use style of domination. Moreover, this work showed that among the teachers' ideas, difference did not come out due to variables such as seniority, educational situation and gender. Depending on this research's result, it was advised that long term job training about conflict resolutions' methods must be given to the school managers.
Collections