A narratological analysis of `Mirina Kalekî rind` (The death of elderly rind) and `Rojek ji rojên evdalê zeynikê (A day from the days of evdalê zeynikê) by Mehmed Uzun
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez Mehmed Uzun'un yazarlığının ilk döneminde, kullandığı anlatı stratejileri bağlamında okurlarına ne tür romanlar sunduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma konusu anlatıcı, odaklayıcı, ve aktörlerin kimlikleri, ve bunların örtüşüp örtüşmedikleri veya farklılık gösterip göstermedikleri, ve odaklanma ve söylem türleri gibi yazarın kullandığı anlatı stratejileri ile ilişkili olarak zenginleştirilecektir. İlaveten, en sonunda ortaya nasıl bir form çıktığı da irdelenecektir. Çalışma, metin çözümlemesine dayanarak, Uzun'un edebi külliyatının ilk döneminden 'Mirina Kalekî Rind' (Yaşlı Rind'in Ölümü) ve 'Rojek ji Rojên Evdalê Zeynikê' (Abdal'ın Bir Günü) olmak üzere iki romaını incelemektedir. Bu çalışmanın teorik çerçevesi Mieke Bal'ın anlatıbilim modeline dayanmaktadır. Bu tez, yazarın kullandığı anlatı stratejilerini sorguladığından Uzun'u çalışacak olanlara modern bir roman türünde çoğunlukla sözlü kültür izleri içeren ilk dönem romanları hakkında yeni bir bakış açısı sağlayacaktır. Her iki romanın da olay, hikaye ve metin olmak üzere üç seviyede ayrı ayrı bir şekilde anlatıbilimsel incelenmesinin bir sonucu olarak, bulgular iki romanda birçok ortak özellik olmasına rağmen, farklılıkların da olduğunu göstermektedir. Dahası, ana anlatılara ikinci seviyede bir karakter anlatıcı ve birinci seviyede bir dış anlatıcı gibi farklı anlatıcılar yerleştirerek ve onlara gömülü anlatılar dahil ederek, ve iç, çift ve gömülü odaklayımlar kullanarak, ve farklı kimliklerde anlatıcılar, odaklayıcılar ve aktörler inşa ederek, Uzun, yukarıda bahsedilen tüm anlatı stratejileri aracılığıyla modern bir roman biçiminde ağırlıklı olarak geleneksel unsurları içeren dengbêj ve sürgün anlatıları sunmuştur. Anahtar kelimeler: anlatıbilim, Mehmed Uzun, anlatı stratejileri, dengbêj anlatısı, sürgün anlatısı This thesis aims to analyse what kind of novels Mehmed Uzun presents to his readers in the early period of his authorship, in the context of the narrative strategies used by him. The research topic will be enriched in relation to the kind of narrative strategies Uzun used such as the identities of the narrator, the focalizor, and the actor, and whether they overlap, or differ, and the types of focalization and speech. In addition, what kind of a form came in the end/ in its latest version will also be examined. Based on a textual analysis, the study examines Uzun's two novels being Mirina Kalekî Rind (The Death of Elderly Rind) and Rojek ji Rojên Evdalê Zeynikê (A Day From the days of Evdalê Zeynikê) from the early period of his literary corpus. The theoretical framework of this study relies on Mieke Bal's narratology model. This thesis will provide others who will study Uzun a new perspective about his early period novels that include oral culture traces mostly in a modern novel form as it questions narrative strategies used by the author. As a result of narratological analysis of both novels in three levels being fabula, story, and text separately, the findings show that although there are many common features in the two novels, there are also differences. Moreover, by positioning different narrators like a character-bound narrator at the second level (CN2), and an external narrator at the first level (EN1) in the primary narratives as well as including embedded narratives within them, and using internal, double and embedded focalizations, and constructing narrators, focalizors, and actors in different identities etc, Uzun presents a dengbêj and an exile narratives which contain traditional elements predominantly in a modern novel form, through all the narrative strategies mentioned above.Key words: narratology, Mehmed Uzun, narrative strategies, dengbêj narrative, exile narrative
Collections