Okul yöneticilerinin algılanan otantik liderlik özelliklerinin öğretmenlerin mesleki motivasyonuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, İstanbul ilinin Bahçelievler ilçesinde, kamu ve özel liselerde görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerine ilişkin algılanan otantik liderlik düzeylerinin, öğretmenlerin mesleki motivasyonları üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu temel amaca ek olarak otantik liderlik ve motivasyon ölçeği puanlarının cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, kurumdaki konum, mesleki kıdem, kurumdaki kıdem, okul türü, lise türü, proje okulu, öğretmenler toplantısının sıklığı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde görev yapan lise öğretmenleridir. Örneklem belirlenirken lise türleri tabaka olarak tanımlanmış, tabakalı örnekleme yoluyla seçilen liseler arasından tesadüfi oransız küme örneklemi kullanılmış; belirlenen 54 okulda görev yapan öğretmenlerden de random olarak belirlenen 436 lise öğretmeni ile örneklem oluşturulmuştur. Verilerin toplanması amacıyla `Otantik Liderlik Ölçeği` ve `İş Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada veriler; Pearson Momentler Korelasyon katsayıları, regresyon analiz, Kruskall Wallis-H testi, Mann Whitney-U testi, bağımsız gruplar t testi ve ANOVA kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin algıladıkları otantik liderlik ile mesleki motivasyonları arasında pozitif ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu sonucuna varılmış olup okul yöneticilerinin otantik liderlik özelliklerinin, öğretmenlerin motivasyon düzeyleri üzerinde güçlü bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda bulgulara bağlı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Otantik liderlik, Motivasyon This research was carried out in order to determine the effect authentic leadership levels detected for school administrators of the teachers working in the state and private high schools affiliated to the Ministry of National Education in Bahçelievler district of Istanbul on the teachers' professional motivation. In addition to this goal, it was researched whether the scores of authentic leadership and motivation scale showed differences according to gender, age, educational status, institutional position, occupational seniority, school seniority, school type, high school type, project school and teacher meeting.The research was carried out using relational screening design. When the sample was determined, high school types were defined as strata, randomly disproportionate cluster sampling was used among the high school students selected by stratified sampling; sampled with 436 high school teachers randomly selected from the teachers working in the determined 54 schools. `Authentic Leadership Scale` and `Business Motivation Scale` were used to collect the data. Pearson Moments Correlation coefficient, regression, Kruskall Wallis-H test, Mann Whitney-U test, independent t test and ANOVA were used.Perceived by teachers as a result of the research, it was concluded that there is a positive and high level of relationship between the authentic leadership and the professional motivations and the authentic leadership qualities of the school administrators are the strong predictors of the teachers motivation levels. As a result of the research, various suggestions were made depending on the findings.Key words: Authentic Leadership, Motivation
Collections