Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, İstanbul' da bulunan Bahçelievler BİLSEM, Başakşehir BİLSEM, Beşiktaş BİLSEM, Kadıköy BİLSEM ve Ataşehir BİLSEM' de eğitimlerine devam eden 313 özel yetenekli öğrenci ile yürütülmüştür.Verilerin toplanmasında ` Okul Tükenmişliği Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` ndan yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri ise SPSS 21.0 paket programı ile yapılmıştır. Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesinde ölçeklerden alınan puanların aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri incelenmiştir. Araştırmaya katılan özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin çeşitli demografik özelliklerine ilişkin görüşleri bakımından farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi için; Yüzde Frekans Analizi, Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Yapılan istatistik sonuçlarında; p<0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır.Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliği cinsiyete, okul öncesi eğitim alma durumuna, sınıf düzeylerine, okulda verilen ödevlerin düzeylerine, kardeş sıralamasına, okul dışı zamanlarda televizyon veya bilgisayar oyunlarına ayırdıkları süreye, okul dışı zamanlarda akıllı telefon ile geçirdikleri süreye, okul dışı zamanlarda kitap- gazete ve dergi okuma sürelerine, sosyal- kültürel ve sportif faaliyetlere katılma sürelerine, okula ulaşım şekillerine ve okulda verilen sunum hazırlama ve kitaptan verilen etkinlik veya alıştırma ödev sıklığına göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık görülürken; ilkokulda öğretmen değiştirme, ebeveynlerinin evliliklerinin devam edip etmeme durumlarına, anne çalışma durumuna, baba çalışma durumuna, arkadaşlık ilişkilerine, okul öncesi eğitim alma yıllarına, sınıf mevcutlarına, okuldaki genel akademik not ortalamalarına ilişkin algılarına, kardeş sayılarına, ailelerinin aylık ortalama gelir düzeylerine, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi, anne mesleği, baba mesleği, hafta içi ödevlere ayırdıkları süreye, hafta sonu ödevlere ayırdıkları süreye, özel ders veya derslerle ilgili kursa gitme sürelerine, ev okul arası mesafelerine, okulda verilen okuma, özet yapma, yazma, ezberleme, gözlem araştırma ve inceleme, kesme yapıştırmaya dayalı ödev türlerinin verilme sıklığı durumlarına göre ise istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılaşma görülmemiştir.Anahtar Kelimeler: Özel Yetenek, Okul Tükenmişliği, BİLSEM The purpose of this research is to examine of the special talented middle school students with school burnout in various factors.The research was carried out with 313 special talented students attending Bahçelievler BİLSEM, Başakşehir BİLSEM, Beşiktaş BİLSEM, Kadıköy BİLSEM and Ataşehir BİLSEM in İstanbul.The data were collected through the `School Burnout Inventory` and the `Personal Information Form`. Statistical analyzes of the obtained data were made with SPSS 21.0 package program. The arithmetic mean and standard deviation of the scores obtained from the scales were examined in the determination of the school burnout levels of the special talented middle school students. In order to examine whether the special talented middle school students participating in the research differ in terms of various demographic characteristics, Percent Frequency Analysis, Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis H Test were used. In the statistical results; p <0,05 significance level was taken as the basis.The results of the research showed that; the school burnout of special talented middle school students showed a statistically significant difference according to the sex, pre-school education, grade levels, level of homework that were given at school, sibling order, time they spent on smartphones during off-school hours, time they spent on television or computer games during off-school hours, the time they spent on reading book-magazine-newspaper, the time they spent on participating social-cultural and sportive activities, transportation ways to school, and the frequency of homework assignments given at the school; but the school burnout of special talented middle school students didn't show a significant difference according to the frequency of changing teachers in primary school, the situation of continuation of the marriage of their parents, working situation of their mothers, working situations of their fathers, their relationships with friends, duration of pre-school education, class sizes, grades they get from lessons, sibling numbers, monthly average income levels of their parents, education level of their mother, education level of their father, the occupations of their mother and father, the time they spent on their assignments on weekdays and on the weekend, the length of time they spend on private lessons or classes, the distance between their school and home, he frequency of giving homeworks like reading, summarizing, writing, memorizing, observation and research, cut-paste exercises.Keywords: Special talented, School Burnout, BILSEM
Collections