Eğitim kurumlarında okul kültürünün öğretmenlerin iş doyumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma öğretmenlerin okul kültürü ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel nitelikte olup, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul İli, Eyüp sultan, Küçük çekmece ve Arnavutköy ilçelerinde görev yapan 802 öğretmenden toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak birinci bölümde demografik değişkenlere ilişkin cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mezun olunan fakülte, okuldaki toplam hizmet süresi, meslekteki hizmet süresi, kurumdaki istihdam şekli olmak üzere sekiz sorudan oluşmaktadır. İkinci bölümde `okul kültür ölçeği` Çolakoğlu (2005) tarafından 28 maddeden oluşturulan ölçek kullanılmıştır. Üçüncü bölümde `İş doyum ölçeği` Gündüz (2008) tarafından 19 maddeden oluşturulan ölçek kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 25 (Statistical Package for the Social Sciences) programı kullanılmıştır. Demografik özelliklere göre dağılımların belirlenmesi amacıyla frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Ölçeklerin geneli ve alt boyutlarına ait madde toplamları, ortalamaları ve standart sapmalar hesaplanmıştır. Öğretmenlerin okul kültürü algılarının ve iş doyumu düzeylerinin demografik değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemek amacıyla bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizleri yapılmıştır. Öğretmenlerin okul kültürü algıları ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkiyi bulmak amacıyla korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucuna göre öğretmenlerin okul kültürü algısı ile iş doyumu düzeyleri arasında doğrusal ilişki, istatistiksel olarak anlamlı düzeydedir.Anahtar Kelimeler: Okul kültürü, iş doyumu, öğretmen. The aim of the study is to find out the relationship between the perception of school culture and job satisfaction levels of teachers. The study is a descriptive study in which relational screening model is used. Data has been collected from 802 teachers working at Eyup Sultan, Kucuk Çekmece ve Arnavutkoy districts of the city of Istanbul in the 2017-2018 academic year. As data collection instruments, the first section is comprised of eight questions about the demographic variables related to gender, age, education status, faculty graduated from, total service period at school, service period in profession, employment in the educational institution. In the second section, the `school culture scale`, which is formed by Colakoglu (2005) with 28 items, is used. In the third section, the `job satisfaction scale`, which is formed by Gunduz (2008) with 19 items, is used. SPSS 25 (Statistical Package for the Social Sciences) program is used in the analysis of data gathered. Frequency (f) and percentage (%) values are calculated with the purpose of determining the distributions based on demographic characteristics. Item totals, averages and standard deviations of the overall scales and sub dimensions of scales are calculated. Independent group t test and one-way analysis of variance (ANOVA) are performed in order to determine whether or not the perception of school culture and job satisfaction levels of teachers change according to demographic variables. Correlation and regression analyses are conducted to determine the relationship between the perception of school culture and job satisfaction levels of teachers. According to the result of analysis, the linear relationship between the perception of school culture and job satisfaction levels of teachers is statistically significant.Keywords: School culture, job satisfaction, teacher.
Collections