İlkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi ve demokratik tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi ve demokratik tutumlarını incelemektir. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin ve ilkokul yöneticilerinin tutumları mevcut şekliyle belirlemek amaçlandığı için betimsel tarama modeli kullanılmıştır.Çalışmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri ve ilkokul yöneticileri, örneklemini ise Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerinde bulunan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 337 sınıf öğretmeni ve 107 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır.Araştırmada verileri elde etmek için iki araç kullanılmıştır. Bu araçlar `Demokratik Tutum ölçeği` ve `Değerler Eğitimi Tutum Ölçeği`dir. Bu ölçeklerden elde edilen veriler SPSS programına yüklenmiş ve ortaya çıkan sonuçların ortalamaları hesaplanmıştır. Hesaplamalarda Anova testi, T testi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testlerinden faydalanılmıştır.Araştırmanın sonucundan elde edilen verilere göre; sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının olumlu olduğu, yaşa, cinsiyete, medeni duruma, okulda çalıştığı süreye, eğitim düzeyine ve görev yaptıkları ilçeye göre değişkenlik göstermediği, mesleki kıdeme göre ise; 1-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin değerler eğitimine yönelik tutumlarının diğer gruplara göre daha yüksek olduğu, özel okullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin tutumlarının da devlet okulunda çalışan sınıf öğretmenlerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.İlkokul yöneticilerinin ise değerler eğitimine yönelik tutumlarının sınıf öğretmenlerine göre daha olumlu olduğu, cinsiyete, medeni duruma, eğitim 0düzeyine, görev yaptıkları okul türüne ve görev yaptıkları ilçeye göre değişkenlik göstermediği, yaşa göre 22-30 yaş arası ilkokul yöneticilerinin tutumlarının diğer yaş gruplarına göre daha olumlu olduğu, mesleki kıdeme göre 1-10 ve 11-15 arası mesleki kıdeme sahip ilkokul yöneticilerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu, okuldaki çalışma süresine göre ise 1-5 yıl arası görev yapan ilkokul yöneticilerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının diğer gruplara göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının çok düşük olmasa da ortanın üstünde olduğu, yaşa, cinsiyete, medeni duruma, mesleki kıdeme, okuldaki çalışma süresine, eğitim düzeyine ve çalıştıkları okul türüne göre değişkenlik göstermediği, ancak görev yapmakta oldukları ilçeye göre Bahçelievler ve Bakırköy ilçelerinde çalışan sınıf öğretmenlerinin, Bağcılar'da çalışan sınıf öğretmenlerine göre demokratik tutumlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.İlkokul yöneticilerinin demokratik tutumlarının ise olumlu ve orta seviyenin biraz üstünde olduğu, cinsiyete, yaşa, medeni duruma, mesleki kıdeme, okuldaki çalışma süresine, eğitim düzeyine ve görev yaptıkları okul türüne ve görev yaptıkları ilçeye göre benzerlik göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi tutumları ile demokratik tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır The aim of this study is to examine the perceptions of elementary school principals and classroom teachers regarding their values education and democratic attitudes. The following sub questions were searched in the research which was arranged according to the descriptive scanning model.In the 2017-2018 academic year, the student's population constitutes 337 class teachers and 107 primary school principals who work in public schools in Bağcılar, Bahçelievler and Bakırköy districts of İstanbul and in private schools.Two tools were used to obtain data in the study. These instruments are `Democratic attitude scale` and `Values education Attitude scale`. The data obtained from these scales were loaded into the SPSS program and the averages of the results were calculated. T-test, Anova test, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H tests were used in the calculations.According to the results obtained from the survey, it was found that the perceptions of the teachers about the values education were positive, there isn't any significant difference according to the gender, age, marital status, duration of school, education level and the districts they worked in. It was concluded that the perceptions of teachers with 1-10 years of seniority were higher than those of other groups and the perceptions of teachers working in private schools were higher than those of class teachers working in public school.Primary school principals had more positive perceptions of values education than class teachers and there wasn't any significant difference according to gender, marital status, education level, school type they worked in and the districts they worked in. The perceptions of primary school principals between 22-30 years old by age were more positive. According to vocational seniority, primary school principals with vocational seniority between 1-10 and 11-15 are higher than the other perceptions of values education and primary school principals who work between 1-5 years according to the study period in school have higher perceptions of values education than the other groups high.Although the perceptions of the teachers about the democratic attitudes of the teachers are not very low, but above the average according to the gender, age, marital status, vocational seniority, duration of schooling, education level and the school they work in, but according to the districts where they work in, Bahçelievler and Bakırköy districts' perception of classroom teachers' democratic attitudes is higher than with respect to class teachers in Bağcılar.The perception of the Democratic Attitudes of primary school principals is slightly above the middle level positively, which isn't resemble according to gender, age, martial, status, occupational status, duration of study at school, level of education, the school they work in and the district they work in was concluded. Furthermore, there was no significant relationship between the perceptions of primary school principals and classroom teachers about perceptions of values education and democratic attitudes
Collections