Özel eğitim okullarında görev yapan eğitimcilerin mesleki benlik saygıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan özel eğitim uygulama okullarında görev yapan eğitimcilerin mesleki benlik saygı düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma genel tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan 24 özel eğitim uygulama okullarında görev yapan 341 eğitimcidir. Araştırmanın örneklemi, çalışma evreninin tamamında araştırmaya gönüllü katılan 200 eğitimciden oluşmaktadır.Araştırmada Örgütsel Bağlılık Ölçeği (Balay,2000) ile Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği (Arıcak, 1999) olmak üzere 2 adet ölçek kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 23 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, cinsiyet değişkeni için grup normal dağılım gösterdiğinden dolayı Bağımsız Gruplar t-Testi uygulanmıştır. Yaş, kıdem ve öğrenim durumu değişkenleri için grup normal dağılım gösterdiğinden dolayı Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Mesleki Benlik Saygıları ile Örgütsel Bağlılıkları arasında ilişkiyi belirlemek için Parson Çarpım Momentleri korelasyonu hesaplanmıştır. Test sonuçları p≤0,05 hata düzeyinde yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, eğitimcilerin mesleki benlik saygı düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin orta düzeyde olduğu ve arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, eğitimcilerin mesleki benlik saygı düzeylerinin, örgütsel bağlılığın alt boyutları olan uyum, özdeşleşme ve içselleştirme boyutları ile de anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda eğitimcilerin yaş, cinsiyet, kıdem ve öğrenim durumlarının, eğitimcilerin hem mesleki benlik saygı düzeyleri hem de örgütsel bağlılık düzeyleri ile de anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: Özel eğitim okulu, mesleki benlik saygısı, örgütsel bağlılık In this study, the relationship between the level of professional self-esteem and the level of organizational commitment of educators in special education schools in the Anatolian side of Istanbul was examined.The study population is 341 educators who work in 24 special education schools located in the Anatolian side of Istanbul in the 2018-2019 academic year. The sample of the study consisted of 200 educators who volunteered to participate in the entire study population.In the study, the scale of Organizational Commitment Scale (Balay, 2000) and Professional Self-Esteem Scale (Arıcak, 1999) were used.SPSS 23 package program was used to analyze the data obtained from the research. In the analysis of the research data, Group Independent t-Test was applied because of the normal distribution of the gender variable.One-way analysis of variance (ANOVA) was applied for age, seniority and educational status variables. Correlation between Parson Product Moment Correlation was calculated to determine the relationship between Professional Self-Esteem and Organizational Commitment. Test results were interpreted as p≤ 0.05 significance level.As a result of the research, it was found that there was no significant relationship between the level of professional self-esteem and the level of organizational commitment of the educators, and there was no significant relationship between the dimensions of the self-esteem of educators and the dimensions of adaptation, identification and internalization which are sub-dimensions of organizational commitment. At the same time, it was found that there was no significant relationship between the age, gender, seniority and educational status of educators and the level of professional self-esteem and educational commitment of educators.Key words: Special education school, professional self-esteem, organizational commitment
Collections