Ergenlerin sanal zorbalık ve kendini açma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ergenlerin sanal zorbalık ve kendini açma düzeyleri arasındaki ilişki ve bu iki yapı açısından cinsiyet, sınıf, anne baba tutumu ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre farklılıklar olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, 326 kız, 393 erkek olmak üzere toplamda 719 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada sanal zorbalık alt boyutları ile kendini açma düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu ilişkilerin incelenmesinde aşamasında Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu yöntemi kullanılmıştır. Sanal zorbalık ve kendini açma değişkenleri için normallik testi Kolmogrov Smirnov testi ile kontrol edilmiştir. Bağımsız iki grup karşılaştırılmalarında sayısal değişkenlerin normal dağılım göstermediği durumlarda Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Bağımsız ikiden fazla grup için sayısal değişkenlerin normal dağılım gösterdiği durumlarda Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS programı ile yapılmış ve istatistik analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 (p-value) olarak dikkate alınmıştır.Araştırmada sanal zorbalık ve kendini açmanın birbiriyle anlamlı düzeyde negatif ilişkili olduğu bulgulanmıştır. Araştırmada sanal zorbalık düzeyi açısından cinsiyete göre gruplar arasında kız öğrencilerin lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Ayrıca, aile tutumları açısından değerler sanal zorbalık açısından farklılık göstermektedir. Aile tutumu düzeyi değişkenine göre anlamlı farklılığın Baskıcı -Koruyucu aile tutumu ile Baskıcı - Demokratik aile tutumları arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, ergenlerin sanal zorbalık ölçeğinden almış oldukları puanların, aile gelir düzeyi değişkenine göre anlamlı farklılığın yüksek gelir düzeyine sahip aileye sahip ergenler ile -orta gelir düzeyine sahip ergenlerin aileleri arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ergenlerin sanal zorbalık ölçeğinden almış oldukları puanların, sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan analiz sonucunda, gruplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Ergenlerin kendini açma ölçeğinden almış oldukları puanların, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan analiz sonucunda, gruplar arasında erkek öğrencilerin lehine istatistiksel düzeyde anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Ayrıca, sınıf düzeyi, aile tutumu ve aile gelir düzeyi değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan analiz sonucunda, gruplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Bulgular kavramlarla ilgili alan yazınında edinilen bilgiler ışığında tartışılmıştır ve bulguların ileride bu alanda yapılacak olan çalışmalara ışık tutacak nitelikte olduğu düşünülmektedir. In this study, it is aimed to examine the relationship between the levels of cyber bullying and self-disclosure of adolescents and to find out whether there are any differences in terms of gender, class, parental attitude and family income level. Study group comprise of 719 high school students (450 females, 197 males). In this study, the relationships between the sub-dimensions of cyber bullying and self-disclosure levels were examined. Pearson moment correlation method was used in the study of these relationships. The Kolmogorov Smirnov test was used to test the normality of the variables for virtual bullying and self-disclosure. The Mann Whitney U-test was used to compare the two independent groups in cases where the numerical variables were not normality distribute. Kruskal-Wallis test was used in cases where numerical variables were normally distributed for more than two independent groups. Statistical analysis was performed using SPSS program and statistical analysis was taken into consideration as p-value. In the study, it was found that cyber bullying and self-disclosure were negatively correlated with each other. In this study, there was a statistically significant difference between the groups in terms of the level of cyber bullying in favor of female students in terms of gender. In addition, values in terms of family attitudes differ in terms of cyber bullying. It was concluded that significant differences were found between repressive and protective family attitudes and repressive and democratic family attitudes according to the family attitude level variables. In addition, it was concluded that adolescents' scores from the cyber bullying scale were significantly different from those of families with high income levels and families with middle income. As a result of the analysis conducted to determine whether the scores of adolescents obtained from the cyber bullying scale differed significantly by the class level variable, no statistically significant difference was found between the groups. As a result of the analysis conducted to determine whether the scores of the adolescents' self-disclosure scale differed significantly according to the gender variable, a statistically significant difference was found between the groups in favor of the male students. In addition, no statistically significant difference was found between the groups in order to determine whether they differed significantly according to the class level, family attitude and family income level. The findings are discussed in the light of the information obtained in the literature about the concepts and it is thought to shed light on the works to be done in this field in the future.
Collections