Ortaokul öğrencilerinin akran zorbalığı ve sosyal görünüş kaygıları ile kendine saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin akran zorbalığı ve sosyal görünüş kaygıları ile kendine saygıları arasındaki ilişkiyi incelemek olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evreni 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Bilecik ili Osmaneli ilçesi içindeki tüm ortaokul öğrencileridir. Evrenin tamamına ulaşmak mümkün olmamıştır. Bu sebeple alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyden evreni temsil eden üç ortaokul random seçilmiştir. Bu okullardan araştırmaya gönüllü olarak katılan 205 kız, 223 erkek toplam 428 öğrenci örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada öğrencilere `Akran Zorbalığı Ölçeği Ergen Formu, Kendine Saygı Ölçeği, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği` ile araştırmacı tarafından geliştirilen bilgi formu uygulanmıştır. Ölçeklerin puanları normal dağılım göstermemektedir. Bu yüzden ikili değişkenler arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına bakmak için Mann Whitney U testi, ikiden fazla değişkenli olanlar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına bakmak için Kruskall Wallis-H testi uygulanmıştır. Kendine Saygının, Sosyal Görünüş Kaygısı ve Akran Zorbalığı ile arasındaki ilişkiyi ölçmek amaçlı regresyon analizi yapılmıştır.Yapılan araştırmada akran zorbalığı izole edilme davranışına maruz bırakılma ve sosyal görünüş kaygısı ile kendine saygı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Aynı zamanda sosyal görünüş kaygısı ve kendine saygı arasında anlamlı fakat ters yönlü bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal görünüş kaygıları arttıkça, kendilerine saygılarının düşmekte olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak sosyal görünüş kaygısı ve akran zorbalığı alt boyutları bireyin kendine saygısı ile ilişkilidir. The main aim of this study was to examine the relationship between self-esteem and peer bullying and social appearance concerns of middle school students. The sample consists of middle school students in the Osmaneli district of Bilecik province during the academic year 2016-2017. Since it is not possible to reach the whole universe, the samples representing the universe were selected randomly as the lower, middle and upper socio-economic levels. A total of 428 students (205 girls and 223 boys) were recruited from these schools as a volunteers. In the study, Peer Bullying Scale Adolescent Form, Self-Respect Scale, and Social Appearance Anxiety Scale were administered. Since the scores of the scales did not show normal distribution, Mann Whitney U test was used for the significance of the difference between the binary variables and Kruskall Wallis-H test was used for the significance of the difference between those with more than two variables. Regression analysis was conducted to measure the relationship between Self-Esteem and Social Appearance Anxiety and Peer Bullying. Results showed that there was a statistically significant positive relationship between self-esteem and exposure to isolation. Moreover, there was a significant positive relationship between social appearance anxiety and self-esteem. Furthermore, a statistically significant but inverse relationship was found between social appearance anxiety and self-esteem. Such that as students' social appearance concerns increased, their self-esteem decreased. As result, social appearance anxiety and peer bullying are related to self-esteem in the sub-dimension.
Collections