İmam hatip ortaokullarında okul ve velilerin birbirlerinden beklentilerinin karşılıklı olarak belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı İmam Hatip Ortaokullarında öğrenim gören öğrenci velilerinin okuldan beklentileri ile bu okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin velilerden beklentilerinin karşılıklı olarak belirlenmesini amaçlamaktadır. Bu araştırma nitel bir araştırma olup olgu bilimi deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Kartal ilçesinde bulunan İmam Hatip Ortaokullarında görev yapan okul yöneticileri (Müdür- Müdür Yardımcıları), Zümre Başkanı Öğretmenler ve bu okullarda çocukları öğrenim gören öğrenci velileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunu ise Kartal ilçesinde bulunan İmam Hatip Ortaokullarında çalışan 5 okul müdürü, 5 müdür yardımcısı, 5 öğretmen ve 15 veli oluşturmuştur. Araştırma Nitel bir çalışma olduğu için veri toplama aracı olarak ` Yarı Yapılandırılmış Gözlem Formu` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şunlardır:Görüşmeler sonucunda velilerin okula katılımı ile eğitimin amaçlarına ulaşmasının daha kolay olacağı, velilerin okulun demokratik bir şekilde yönetilmesinde önemli rol oynadığı, velilerin okulun işleyişine dışarıdan bakabildikleri için okulun eksiklerinin fark edilmesini sağladığı, velilerin okulların karar mekanizmasına dahil edildiği müddetçe okula kaynak sağlayabilecekleri ve veli katılımının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca veli, öğretmen ve okul idaresinin uyumlu olmasının eğitimin verimliliğine olumlu yansıyacağı, velinin okula katılımının düzenli olarak gerçekleşmesi gerektiği ve bu katılımın gerçekleşmesi sonucunda okulda eğitim gören öğrencinin okulda velisini gördüğünde sorumluluk bilincinin artacağı, velilerin öğrencilerin ödev ve sınavları hakkında bilgi sahibi olmalarının, öğrencilerin davranışlarını ve duygu değişimlerini yakından takip etmelerinin önemli olduğu ve ailesi okula katılım göstermeyen öğrencilerin katılım gösteren öğrencilere göre daha fazla sorun yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır.Velilerin öğrencilerin okulda öğrendiklerini evde tekrarladıklarından emin olması gerektiği ve öğrencinin evde rahat bir şekilde ders çalışabilmesi için huzurlu bir ortam oluşturması, çocuklarını İHO'ya göndermeden önce öğrencileri psikolojik olarak hazırlaması gerektiğini ve bu hazırlığın İHO'ya başlayan öğrenciler için oldukça önemli olduğu, ayrıca öğrencisini İmam Hatip Okullarına gönderen velinin çocuklarını maddi ve manevi olarak desteklemesi gerektiği ve sadece öğrencinin değil velilerin de İmam Hatip Okullarına uygun hareket etmesi gerektiği, öğrencilerin İmam Hatip vizyonuna uygun olarak gelmesinin öğrenci ve okulun başarısında büyük öneme sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Görüşmeler sonucunda kişisel gelişimini tamamlamış ve milli ve dini değerler eğitimi almış bir birey olması için çocuğunu İHO'ya kayıt yaptırıldığı, liseye hazırlık için İHO'ya gönderildiği, İmam hatip Okullarında akademik derslerin yanında dini derslerinde verildiği için İmam Hatip Okullarına gönderildiği, İmam Hatip Okullarının model bir eğitime sahip olması ve İmam Hatip Ortaokullarında dil eğitimiyle beraber dini eğitiminde verilmesinin çocuğun bu okula kayıt yaptırmasında önemli bir rol oynadığı, öğrencinin kendi cinsleriyle birlikte eğitim görmesini ve dini eğitimini iyi bir şekilde almasını istedikleri, konusunda velilerin düşünceleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research aims reciprocal determination of the expectations from school as parents whose children study at Religious Vocational Secondary Schools dependant on Ministry of National Education and expectations from parents as principals and teachers who work at these schools. This research is a qualitative research and conducted in phenomenology pattern. Universe of the study is composed of the school principals (Principal-Assistant Principals) and Leaders of Group Teachers working at Religious Vocational Secondary Schools in Kartal province of İstanbul and parents whose children study at these schools. Target group is 5 school principals, 5 assistant principals and 5 teachers working at Religious Vocational Secondary Schools in Kartal and 15 parents. As this research is a qualitative study, `Semi Structured Observation Form` is used as data collection tool. Obtained results from the research are as follow: Following the meetings, it is concluded that it will be easier to achieve the educational goals with parents' involvement in schools, that parents play an important role in democratic school management, that because parents can have an external perspective on school process, they help to notice the shortcomings of school, that parents can provide fund as long as they are included in the decision-making process and that parent involvement is important. Moreover, it is concluded that rapport between parent, teacher and school principals will have positive effect on education efficiency, that parent involvement in school needs to be regular and as a result of this involvement, students' sense of responsibility will increase when they see their parents at school, that it is significant that parents have information about students' homework and exams and they follow closely the changes in students' emotions and behaviors, that when compared, students whose parents do not involve in schools face more problems than students whose parents do. It is deduced that parents need to ensure the students review what they have learned at school and provide a peaceful environmet at home for students to study comfortably, that they need to prepare students mentally before sending them to Religious Vocational Secondary Schools and this preparation is really significant for students who start at RVSS. Moreover, it is concluded that parents who send their students to Religious Vocational Secondary Schools need to give their children both moral and material support, and that not only students but also parents should behave properly for Religious Vocational Secondary Schools, that it has great significance on students' and school's success that students come with the vision of religious vocational schools.As a result of the interviews, it is inferred that parents enroll their children in Religious Vocational Secondary Schools for them to be individuals who have fulfilled their self-improvement and who have taken national and religious values education and it is also concluded that parents send their children to RVSS for preparation for high school, and the fact that RVSS give religious education besides the academic lessons, have a model education and give both language education and religious education has a great role on enrolling these schools and parents want their students to have education with same gender and to have a good religious education.
Collections