Üniversite öğrencilerinin savunma mekanizmaları ile duygusal şemaları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin savunma mekanizmaları ile duygusal şemaları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. İlişkisel tarama modeli, durum saptama araştırmalarının ötesine giderek, durumu saptatılan tüm olgular arası ilişkileri de ortaya çıkaran araştırma modelidir. Araştırmanın örneklemini İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi'nde ve Marmara Üniversitesi'nde öğrenimlerine devam eden 515 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesi amacıyla üç bölümden oluşan Veri Toplama Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin birinci bölümünü araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Sosyo-Demografik Bilgi Formu oluşturmuştur. İkinci bölümünde Leahy Duygusal Şema Ölçeği, üçüncü bölümünde ise Savunma Mekanizmaları Ölçeği kullanılmıştır. İstatistik analizler IBM SPSS versiyon 21.0 (IBM Corp. Released 2012. Armonk, NY, USA) paket programı ile yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ortalama, standart sapma, ortanca, en küçük, en büyük, frekans, yüzde olarak verilmiştir. Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov testi ile değerlendirilmiştir. Sürekli değişkenlere ait gruplar arası karşılaştırmalar bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Sürekli değişkenler arasındaki doğrusal ilişki Pearson korelasyon testi ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel önemlilik için p<0,05 değeri kabul edilmiştir. Duygusal şemalar ve savunma mekanizmaları arasındaki ilişki korelasyon analizi ile hesaplanmıştır.Cinsiyetler arasında, annenin ve babanın öğrenim durumuna, ailenin kaçıncı çocuğu olma durumuna, 0-6 yaş arası bakımını kimin verdiğine göre, öğrencinin eğitim gördüğü bölümün puan türüne göre, devam ettiği üniversiteye göre, okuduğu bölümü isteyerek seçme durumuna göre kendinin ve ailesinin sosyal destek alma durumuna göre Leahy Duygusal Şema alt ölçek puanlarına bakıldığında bazı duygusal alt ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Anne ve babanın ilişki durumuna göre ve çekirdek ailede kayıp durumuna göre duygusal şemalar alt ölçek puanlarında ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Savunma mekanizmaları alt ölçeğinde `immatür savunmalar` alt ölçek puanı; cinsiyete göre erkek öğrencilerin, eğitim gördüğü puan türüne göre özel yetenek puan türündeki öğrencilerin puan ortalamaları diğer gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı yüksek bulunmuştur.Araştırmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin duygusal şemalarıyla savunma mekanizmaları arasında zayıf, istatistiksel olarak anlamlı korelasyonlar tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Duygu, şema, duygusal şemalar, savunma mekanizmaları, sosyal hizmet The aim of this study was to investigate the relationship between the defense mechanisms and emotional schemas of university students.In this case, relational scanning model was used from quantitative research methods. The relational scanning model, is a research model which reveals the relationships between, all scanned phenomena, going beyond scanning research. The sample of the study consists of 515 students receiving education in Istanbul Sabahattin Zaim University and Marmara University. A three-part Data Collection Scale was used in obtaining the research data. The Socio-Demographic Information Form prepared by the researcher formed the first part of the scale. Leahy Emotional Schema Scale was used in the second part and the Defense Mechanisms Scale in the third part.Statistical analyzes were performed with the IBM SPSS version 21.0 (IBM Corp. Released 2012. Armonk, NY, USA) package program. Descriptive statistics were given as mean, standard deviation, median, minimum, maximum, frequency, percentage. The conformity of continuous variables to normal distribution was evaluated with the Kolmogorov Smirnov test. The intergroup comparisons of continuous variables were made with the independent T-test and the one-way analysis of variance. The linear relationship between continuous variables was evaluated with the Pearson correlation test. p<0.05 was accepted for statistical significance. The relationship between emotional schemas and defense mechanisms was calculated with correlation analysis.Observing the Leahy Emotional Schema subscale scores, statistically significant differences were found in some subscale scores between the genders in terms of the education levels of their parents, which number of child they were of their parents, who provided their care between the ages 0-6, the score types of the departments the students were studying in, the university they were studying in, whether they chose their departments willingly and the social support status of their families. There was no statistically significant difference in the emotional schemas subscale scores between the groups in terms of the relationship status of their parents and the state of losses in the elementary family.According to the score type of male students in terms of gender in the `immature defenses` subscale score of the defense mechanisms subscale, the score averages of the students in the special talent score type were found to be statistically higher than the other groups.According to the findings obtained in the study, weak but statistically significant correlations were determined between the emotional schemas and defense mechanisms of university students.Keywords: Emotion, schema, emotional schemas, defense mechanisms, social work
Collections