Örgütsel yabancılaşmanın yordayıcısı olarak farklılıkların yönetimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, eğitim kurumlarında farklılıkların yönetiminin örgütselyabancılaşmaya etkisini incelemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerindenilişkisel tarama yöntemindedir. Bu araştırmanın evrenini, İstanbul ili Sultangaziİlçesindeki okullarda görev yapan 3521 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanınörneklemini ise Sultangazi ilçesinde okul türüne ve okul büyüklüğüne görebelirlenen okullardan 371 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında 'İşeYabancılaşma Ölçeği' ile 'Farklılıkların Yönetimi Ölçeği' ve demografiközelliklerden oluşan bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcıistatistiksel yöntemler olarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmakullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek için ikilikarşılaştırmalarda t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında tekyönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada değişkenler arasındakiilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon analizinden, bağımlı değişkenin bağımsızdeğişkeni yordama düzeyini belirlemek için ise regresyon analizindenyararlanılmıştır.Araştırma sonucunda, farklılıkların yönetiminin boyutları ile örgütselyabancılaşmanın boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Farklılıkların yönetiminin bireysel tutum ve davranışlar boyutu ile örgütselyabancılaşmanın yalıtılmışlık boyutu arasında negatif yönlü yüksek düzeyde,güçsüzlük, anlamsızlık ve okula yabancılaşma boyutlarında ise negatif yönlü ortadüzeyde bir ilişki saptanmıştır. Örgütsel değerler ve normlar ile örgütselyabancılaşmanın okula yabancılaşma ve anlamsızlık arasında negatif yönlü ortadüzeyde, yalıtılmışlık ve güçsüzlük ile negatif yönlü yüksek düzeyde bir ilişkiolduğu saptanmıştır. Yönetsel uygulamalar ve politikalar boyutu ile örgütselyabancılaşmanın okula yabancılaşma, yalıtılmışlık ve anlamsızlık boyutlarında negatif yönlü orta düzeyde, güçsüzlük boyutu ile negatif yönlü yüksek düzeyde birilişki olduğu tespit edilmiştir.Araştırma sonucunda, farklılıkların yönetiminin örgütsel yabancılaşmanınyordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Farklılıkların yönetiminin yönetsel uygulamalarve politikalar ile bireysel tutum ve davranışlar alt boyutlarının güçsüzlük,anlamsızlık, yalıtılmışlık ve okula yabancılaşma biçimindeki örgütsel yabancılaşmadüzeyinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu ancak örgütsel değerler ve normların altboyutunun güçsüzlük, anlamsızlık, yalıtılmışlık ve okula yabancılaşma düzeyininanlamlı bir yordayıcısı olmadığı belirlenmiştir The purpose of the study is to examine the effects of management of differences inorganizational alienation in educational institutions. The research is in the relationalscreening method of quantitative research methods. The research consists of 3521teachers working in the public and private schools of the Sultangazi District NationalEducation Directorate in Istanbul. The sample of research consists of 371 teachersfrom different schools in Sultangazi which are determined by their sizes and types. Inthe collection of data, the 'Work Alienation Scale' and the 'Diversity ManagementScale' and the information form consisting of demographic characteristics were used.Frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation were used asdescriptive statistical methods. In order to reveal the difference between thevariables, the distribution was normal in the paired comparisons, and t-test and oneway analysis of variance (ANOVA) was used to compare the groups of more thantwo variables. In order to determine the relationship between variables, regressionanalysis was used to determine the relationship between independent variables.As a result of the research, it was determined that there was a significant relationshipbetween the dimensions of the differences management and the dimensions oforganizational alienation. A negative correlation was found between the dimensionof individual attitudes and behaviors of the differences management and the isolationdimension of organizational alienation. Organizational morals and norms andorganizational alienation were found to be negatively correlated with schoolalienation and meaninglessness at a moderate level, with a negative relationship withisolation and weakness. Administrative alienation with administrative practices andpolicies dimension has been found to be negatively correlated with the level of alienation, isolation and nonsense, and a high level of negative relationship withweakness dimension.As a result of the study, it was determined that the management of differences is thepredictor of organizational alienation. It was determined that the dimensions ofmanagerial practices and policies and individual attitudes and behaviors ofdifferences management were significant predictors of the level of organizationalalienation in terms of weakness, meaninglessness, isolation, and alienation of school
Collections