İlkokul yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve mesleki motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ve mesleki motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, ilkokullarda görev yapan yöneticiler ve sınıf öğretmenlerinin demografik özellikleri, örgütsel bağlılık düzeyleri ile mesleki motivasyonları arasındaki ilişki düzeyini incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan yöneticiler ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem ise İstanbul ilinin Bayrampaşa ve Esenler ilçesindeki ilkokullar arasından seçilmiş 35 ilkokulda görevli 150 yönetici ve 300 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Balay (2000) geliştirdiği `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` ve Ceviz (2018) geliştirdiği `Mesleki Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçeğin birinci bölümünde verilere yönelik frekans ve yüzde dağılımı alınmıştır. İlkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve mesleki motivasyon düzeyinin belirlenmesine ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda dağılım normal olduğundan t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda Tukey testi uygulanmıştır. İlkokul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ölçeği genel ortalamaları ile mesleki motivasyon ölçeği genel arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır.Anahtar Kelimeler: İlkokul Yöneticileri, Sınıf Öğretmenleri, Örgütsel Bağlılık, Mesleki Motivasyon. The aim of this study is to investigate the relationship between the organizational commitment and professional motivation of primary school principals and classroom teachers. The research was conducted with a relational survey model to examine the relationship between demographic characteristics, organizational commitment levels and professional motivations of primary school principals and classroom teachers. The universe of the study consists of principals and class teachers working in the official primary schools in Istanbul. The sample is composed of 150 principals and 300 classroom teachers working in 35 primary schools selected among primary schools in Bayrampaşa and Esenler, which are the districts of İstanbul, `Organizational Commitment Scale` developed by Balay in (2000) and `Professional Motivation Scale` developed by Ceviz (2018) were used in data collection. In the first part of the scale, frequency and percentage distribution for the data were taken. Arithmetic mean and standard deviation were used to determine the level of organizational commitment and professional motivation of primary school principals and classroom teachers. In order to reveal the difference between the variables, the t-test owing to the normal distribution in the paired comporisons and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare the groups of more than two variables. Tukey test was applied when the difference was significant. There is a reasohably and positively significant relationship between the general averages of the organizational commitment scale of primary school principals and classroom teachers and the general averages of professional motivation scale.Key Words: Primary School Principals, Classroom Teachers, Organizational Commitment, Professional Motivation.
Collections