Öğretmen adaylarında psikolojik dayanıklılık ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişki: Manevi iyi oluşun rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarında psikolojik dayanıklılık ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkide manevi iyi oluşun rolünü ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 yılı içerisinde Konya ilinde öğrenim gören 17-49 yaş aralığında olan 561 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının psikolojik dayanıklılık, bilinçli farkındalık ve manevi iyi oluş değişkenleri arasındaki ilişkinin sınanması amacı ile yapısal eşitlik modellemesi analizi yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi analizi AMOS 19 Programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gerekli verilerin toplanması için, Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin psikolojik dayanıklılık düzeylerini ölçmek için 'Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği', bilinçli farkındalık düzeylerini ölçmek için 'Beş Boyutlu Bilinçli Farkındalık Ölçeği' ve manevi iyi oluş düzeylerini belirlemek için 'Üç-Faktörlü Spiritüel İyi Oluş Ölçeği' kullanılmıştır. Toplanan verilerin yüzde ve frekans hesapları SPSS 18 paket programıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarında psikolojik dayanıklılığı etkileyen en önemli bağımsız değişkenin bilinçli farkındalık değişkeni olduğu bilgisine ulaşılmıştır. Bilinçli farkındalık düzeyleri ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca manevi iyi oluş ile psikolojik dayanıklılık ve bilinçli farkındalık arasındaki pozitif yönlü doğrusal bir ilişki olduğu görülmektedir. Araştırmada ulaşılan bulgular ışığında öneriler kısmı geliştirilmiştir. The purpose of the research is to reveal the role of spiritual well-being in relationship between psychological hardiness and mindfulness in the teacher candidates. The study group of the research is made up of 561 teacher candidates who were between 17-49 years of age and were studying in Konya 2017 and 2018. In this research structural equation modeling analysis has been applied to test the relationships among psychological hardiness, mindfulness and spiritual well-being variables of the teacher candidates. Structural equation modeling analysis has been carried out using AMOS 19 software. Personal Information Form has been used in order to gather the necessary data; The Psychological Hardiness Scale to determine the students psychological hardiness, Five Facets Mindfulness Questionnaire to measure the grades of mindfulness and Three-Factor Spiritual Well-Being Scale to quantify their spiritual well-being. Percentage and frequency calculations of the collected data have been also performed with the SPSS 18 packet program. According to the findings obtained from the research, the major independent variable which affects the psychological hardiness of teacher candidates was mindfulness. A significant positive correlation was found between mindfulness levels and psychological hardiness levels. It is also observed that there is a positive linear correlation between spiritual well-being and psychological hardiness and mindfulness. In the light of obtained findings, suggestions section has been developed.
Collections