Yönetici ve öğretmenlerin kişilikleri ile konuşma öz yeterlilikleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma yönetici ve öğretmenlerin kişilikleri ile konuşma öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. İstanbul ili Esenyurt ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim kurumlarında (ortaokul-imam hatip ortaokulu) görev yapmakta olan 302 yönetici ve öğretmene uygulanmıştır.Veriler Horzum ve arkadaşları tarafından Türk kültürüne uyarlanan ''Beş Faktör Kişilik Ölçeği`, Aydın (2013) tarafından geliştirilen `Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği ` ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda yönetici ve öğretmenlerin kişilikleri ile konuşma öz yeterlikleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Konuşma öz yeterliliğinin dilsel yapı alt boyutunun kadın öğretmen ve yöneticilerin erkeklere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yöneticilerin dışadönüklük konusunda öğretmenlerden daha yüksek bir değere sahip olduğu görülmüştür. Öğrenim durumunun arttıkça konuşma öz yeterliliğinin de orantısal olarak arttığı belirlenmiştir. Öğrenim durumu ön lisans ve lisans olan öğretmen ve yöneticilerin konuşmayı planlama, dilsel yapı ve dinleyici faktörü alt boyutlarında öğrenim durumu lisansüstü olanlardan daha yüksek bir ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Yönetici ve öğretmenlerin öğrenim durumu arttıkça yumuşak başlılık ortalamalarının da arttığı belirlenmiştir. Branş bazında psikomotor becerilerin ağır bastığı derslerde öğretmen ve yöneticilerin konuşma öz yeterliliklerinin düşük, dilsel becerilerin ağır bastığı derslerde ise konuşma öz yeterliliğinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Rehberlik ve Psikolojik danışma branşındaki öğretmen ve yöneticilerin diğer branşlardaki öğretmen ve yöneticilerden Nörotikliğinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yönetici ve öğretmenlerden en deneyime açık olan branşın Görsel Sanatlar, Müzik ve Türkçe olduğunu bununla birlikte bu alanda en düşük ortalamaya sahip olanların ise Matematik ve Fen Bilimleri öğretmen ve yöneticileri olduğunu belirlenmiştir. Beden Eğitimi, Müzik, Bilişim/Teknoloji Tasarım ve Görsel Sanatlar branşındaki öğretmen ve yöneticilerin konuşma öz yeterliliklerinin, Türkçe, İngilizce ve Rehberlik branşındakilerden daha düşük olduğu görülmüştür. This study was conducted to determine the relationship between the personalities of administrators and teachers and their speaking self-sufficiency. In Esenyurt district of Istanbul province, 302 administrators and teachers were employed in primary education institutions affiliated to the Ministry of National Education (Secondary School-imam hatip secondary school).The data were collected by Horzum et al With The 'Five Factor personality scale` adapted to Turkish culture and the `speech Self-Efficacy scale ` developed by Aydın (2013). The study found a positive relationship between the personalities of the managers and teachers and their speaking self-sufficiency. It was determined that the linguistic structure lower dimension of speech self-sufficiency was higher for female teachers and administrators than for men. Administrators were found to have a higher value on extraversion than teachers. It was determined that speech self-sufficiency also increased disproportionately as education status increased.It was determined that speech self-sufficiency also increased disproportionately as education status increased. Teachers and administrators with associate degree and Bachelor's degree in speech planning, linguistic structure, and listener factor were found to have a higher average in lower dimensions of education than those with graduate status. It was determined that as the education status of administrators and teachers increased, soft-headedness averages also increased. In courses where psychomotor skills are outweighed on a branch basis, teachers and administrators have low speaking self-sufficiency and in courses where linguistic skills are outweighed, speech self-sufficiency is higher. It has been determined that teachers and managers in guidance and counseling branch have higher neuroticism than teachers and managers in other branches. It was determined that the most open to experience from the managers and teachers was Visual Arts, Music and Turkish, while those with the lowest average in this field were teachers and administrators of Mathematics and Science. Teachers and administrators in Physical Education, Music, Informatics/Technology Design and Visual Arts were found to have lower speaking self-sufficiency than those in Turkish, English and guidance.
Collections