Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin yordayıcısı olarak mesleki sosyal destek algısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin mesleki sosyal destek düzeylerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini ne düzeyde yordadığının belirlenmesidir. Bu araştırmanın modeli nicel araştırma modeli kapsamında yer alan ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın katılımcıları Tekirdağ ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi okullarda 2017-2018 yılında görev yapan 297 okul öncesi öğretmenidir. Veriler Pines ve Aronson tükenmişlik ölçeği, öğretmen mesleki sosyal destek ölçeği ve demografik veriler için hazırlanan katılımcı bilgi formu ile toplanmıştır. Öğretmenlerin mesleki sosyal destek düzeyleri yaş değişkenine göre sadece öğrenci desteği alt boyutunda farklılaşmaktadır. Medeni duruma, sahip olunan çocuk sayısına, mesleki kıdeme ve okulun yerleşim yerine göre sadece etkili öğretim desteği alt boyutunda farklılaşmaktadır. Eğitim durumuna göre ise yönetim, meslektaş, aile ve etkili öğretim alt boyutlarında farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri yaş, medeni durum, sahip olunan çocuk sayısı, kurum türü, okulun yerleşim yeri değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Ancak, öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri mesleki kıdeme ve mesleği isteyerek seçme, eğitim durumu ve görev türü değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Görev türüne göre ise yönetim, aile, öğrenci ve etkili öğretim alt boyutlarında farklılaşmaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin Mesleki Sosyal Destek Ölçeğinin tüm alt boyutları ile istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde negatif yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin mesleki sosyal destek düzeyleri tükenmişliğin anlamlı bir yordayıcısıdır. The main purpose of this study is to investigate the relationship between pre-school teachers' professional social support and burnout perception levels. The model of this research is the relational screening model included in the quantitative research model. The participants of the study were 297 preschool teachers working in official schools of the Ministry of National Education in Tekirdağ in 2017-2018. The data were collected by Pines and Aronson burnout scale, teacher professional social support scale and participant information form prepared for demographic data. The vocational social support levels of the teachers differ only in the student support sub-dimension according to the age variable. According to the marital status, the number of children, the seniority and the place of residence of the school, it differs only in the effective teaching support sub-dimension. According to the educational status, it differs in the sub-dimensions of management, colleague, family and effective teaching. According to the type of task, the management, family, students and effective teaching differ in sub-dimensions. According to the findings, the burnout levels of the teachers do not differ according to age, marital status, and number of children, type of institution, and type of school. However, the burnout levels of the teachers differ according to the professional seniority and occupation of the profession, selection, educational status and type of duty. There was a statistically significant negative correlation between burnout scale and all sub-dimensions of Social Support Scale. Professional social support is a significant predictor of burnout.
Collections