Ebeveynlerin kişilik özellikleri ve ebeveynlik tutumlarının çocuklarının iletişim becerileri ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ebeveynlerin kişilik özellikleri ve ebeveynlik tutumlarının çocuklarının iletişim becerileri ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaç çerçevesinde; ebeveynlerin kişilik özelliklerinin, ebeveynlik tutumlarının ve çocukların iletişim becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır.İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın örneklemi, İstanbul ili Avrupa Yakası'ndaki 3 ilçeden (Avcılar, Küçükçekmece, Esenler) basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilmiş 2 ortaokul ve 2 ilkokul bünyesinde bulunan devlet anasınıflarında eğitim görmekte olan 5-6 yaş grubu 300 çocuk ve ebeveynlerinden oluşmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; Ebeveyn Bilgi Formu, Ebeveyn Tutum Ölçeği, 5-6 Yaş Çocuklarının İletişim Becerileri Ölçeği ve Uluslararası Kişilik Envanteri'dir. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler; Yüzde Frekans Analizi, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi, ve Spearman Rho Korelasyon Analizi'dir. Araştırmadan elde edilen bulgular genel olarak şöyledir: Ebeveynlerin kişilik özellikleri ile çocukların iletişim becerileri arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Ebeveynlerin ebeveynlik tutumları ile çocukların iletişim becerileri arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Ebeveynlerin kişilik özellikleri cinsiyete, annenin eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; içinde yetişilen coğrafi bölgeye, babanın eğitim durumuna ve birliktelik durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Ebeveynlerin ebeveynlik tutumu sahip olunan çocuk sayısına, içinde yetişilen coğrafi bölgeye, gelir durumuna, annenin çalışma durumuna ve eğitim durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; birliktelik durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Çocukların iletişim becerileri anaokuluna devam etme süresine ve babanın eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşırken; yaşa, ebeveynin birliktelik durumuna, gelir durumuna, annenin çalışma durumuna ve annenin eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Çocukların İletişim Becerileri, Ebeveyn Kişilik Özellikleri, Ebeveyn Tutumu. The present study aimed to investigate the relationship of parents' personality characteristics and parenting attitudes to their children's communication skills. For this purpose, it was examined whether parents' personality characteristics, parenting attitudes, and their children's communication skills differ according to various variables.The sample of the study, which was conducted in accordance with the relational screening model, consisted of 300 children in the age group of 5-6 years, who receive education in public preschool classes within the structure of 2 secondary schools and 2 primary schools selected by simple random sampling from 3 districts in the European side of Istanbul province (Avcılar, Küçükçekmece, Esenler), and their parents.Data collection tools used in the study include the Parenting Information Form, Parent Attitude Scale, Comminication Skills Scale for 5-6 Aged Children and International Personality Inventory.Data collection tools used in the study include the Parenting Information Form, Parent Attitude Scale, Comminication Skills Scale for 5-6 Aged Children and International Personality Inventory.The general findings obtained from the study are as follows: There is a significant relationship between parents' personality characteristics and their children's communication skills. There is a significant relationship between parents' parenting attitudes and their children's communication skills. The personality characteristics of parents differ significantly according to the gender and mother's educational status while they do not differ significantly according to the geographical region growed up, father's educational status and marital status. Parents' parenting attitudes differ significantly according to the number of children, the geographical region growed up, income level, mother's employment status, and educational status while they do not differ significantly according to marital status. Children's communication skills differ significantly according to the duration of preschool education and father's educational status while they do not differ significantly according to the age, marital status of parents, income level, mother's employment status, and mother's educational status. Keywords: Preschool Education, Children's Communication Skills, Parents' Personality Characteristics, Parenting Attitude.
Collections