İlk ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven düzeylerinin iş doyumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı ilk ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven düzeylerinin iş doyumuna etkisinin incelenmesidir. Bu araştırma tarama modeli ile hazırlanmış betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Şişli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan toplam 200 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Yılmaz (2005) tarafından geliştirilen `Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği` ile Tezer (1991) tarafından geliştirilen İş Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden alınan verilere yönelik frekans ve yüzde dağılımı alınmıştır. İlk ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel güven düzeylerinin ve iş doyumlarının belirlenmesine ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Değişkenler arasında farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda dağılım normal olduğunda bağımsız gruplar t testi, ikiden fazla değişken grupların karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda Scheffe (Çoklu Karşılaştırma) testi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri araştırmak için korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Değişkenlerin birbirini yordama düzeyini tespit etmek için regresyon analizine başvurulmuştur.Araştırma sonucunda Örgütsel güven ile iş doyumu ile arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İlk ve ortaokul öğretmenlerinin demografik özelliklerinden cinsiyet, medeni durum, yaş, öğrenim durumu, branş, mesleki kıdem ve görev yapılan okuldaki görev süresi değişkenlerine göre örgütsel güven düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. İlk ve ortaokul öğretmenlerinin demografik özelliklerinden cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu ve görev yapılan okuldaki görev süresi değişkenlerine göre iş doyumlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yaş, branş ve kıdem değişkenleri ile iş doyumu arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.Eğitim kurumlarında öğretmenlerin örgüte duydukları güvenin önemli olduğu düşünülmektedir. Örgütsel güvenin iş doyumu ile olumlu yönde ilişkisi tespit edilmiştir. Eğitim faaliyetlerinin kalitesinin artırılması için eğitim örgütlerinde güven oluşturmaya yönelik çalışmaların yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of the study is to investigate the effect of primary and secondary school teachers organizational trust levels on job satisfaction. The study is designed as descriptive research model. The sample of the study is 200 teachers work in primary and secondary school institutions in Şişli. It is used to collect `the data of Measure of Organizational Trust Of Schools` developed by Yılmaz (2005) and the `Job Satisfaction Measure` developed by Tezer (1991). The measure frequency and percentage distribution is taken for contents the data. The arithmetic mean and the standard deviation for orhanizational trust levels and job satisfaction used to get the primary and secondary teachers. One-way analysis of variance (ANOVA) is used to compare t-test and double variable groups in order to show the difference between the variables. The Scheffe (Multiple Comparison) test is applied if the difference was significant. Correlation method is used to investigate the relationship between variables. Regression analysis is used to determine the degree of the random of variables.In the end of this research was determined that there is a positive relationship between organizational trust level and job satisfaction. There is no found to significant difference in the organizational trust levels according to gender, marital status, age, education status, branch, seniorty and work periods variables from the demographic characteristics of the primary and secondary school teachers. There is no found to significant difference in the job satisfaction according to gender, marital status, education status and work periods variables from the demographic characteristics of the primary and secondary school teachers. But there is found a significant understanding difference between the job satisfaction according toage, branch and seniorty variable.It is belived that importand the trust of teachers whose worked in the education institutions. Beside in this, determined the positive relationship between organizational trust and job satisfaction. Concluded that in order increase the quality of educational activities, studies should be conducted in order to create trust in educational organizations.Key Words: Trust, Organizational Trust, Satisfaction, Job Satisfaction.
Collections