Öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı resmi ortaokullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma İstanbul Küçükçekmece'de gerçekleştirilmiştir. Evren 2016-2017 yılında Küçükçekmece'de yer alan resmi ortaokul öğretmenlerinden oluşmaktadır. Seçilen örneklem 327 ortaokul öğretmenidir. Çalışmada veri toplama formunda kişisel bilgi formu, `Örgütsel Güç Kaynakları Ölçeği` ve `Örgütsel Sessizlik Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler SPSS 23.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiklerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar arasındaki varyansın tespitinde ise ANOVA testi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlere ait ortalamalar arasındaki farkın saptanmasında t testi, sayısal veriler arasındaki ilişkinin değerlendirilmesinde Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır. Örgütsel güç puanlarının örgütsel sessizlik üzerine olan etkisini değerlendirmek için doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada p değerinin 0,05'in altında olması anlamlı kabul edilmiştir. Çalışmada öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerinin orta seviyede olduğu, kadınların erkeklere göre daha fazla korumacı ve korunmacı sessizliğe sahip olduğu, meslekte geçirilen süresi 6-10 yıl olanların örgütsel sessizliğinin kıdemi 1-5 yıl olanlara göre daha fazla olduğu ve bu farkların istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı. Örgütsel sessizlik ve alt başlıkları diğer sosyodemografik özelliklerden etkilenmemiştir. Yöneticilerin kullandıkları güç kaynaklarından `Ödüllendirme Gücü`, `Yasal Güç`, `Zorlayıcı Güç` boyutları ile ilgili öğretmen görüşleri sosyodemografik özelliklere göre farklılık göstermemektedir. Bu çalışmada bekarların evlilere göre yöneticilerden algıladıkları uzmanlık gücü ve karizmatik güç kullanma durumu daha fazladır. Araştırmada ortaokullarda görev yapan öğretmenlerde algılanan yönetici güç kaynakları kullanımı ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı ve negatif yönde çok zayıf bir ilişki tespit edilmiştir. Ek olarak öğretmenlerin algıladıkları yöneticilerin güç kaynaklarını kullanma düzeylerinin, öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerini yordama gücünün %1,4 olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to determine the relationship between the organizational silence levels of teachers working in official secondary schools and the power sources used by school administrators. The research is in the relational screening model. The population of the study is composed of the secondary school teachers who are in the Küçükçekmece district of İstanbul in 2016-2017 and the sample of the research is 327 secondary school teachers. In the study, personal information form, `Organizational Power Sources Scale` and `Organizational Silence Scale` were used as data source. The data were analyzed with statistical package program developed for social sciences. In the analysis of descriptive statistics, frequency, percentage, mean, standard deviation, and ANOVA test were used to determine the variance between the independent groups. The t test was used to determine the differences between the mean values of the independent variables and the Pearson Correlation Test was used to determine the correlations between the variables. In order to determine the effect of organizational power scores on organizational silence, linear regression analysis was used. P value below 0.05 was considered significant in the study. In the study, it was found that the organizational silence levels of the teachers were moderate, women had more protectionist and conservative silence than men, and the organizational silence of those with 6-10 years in the profession was higher than those of 1-5 years and these differences were statistically significant. Organizational silence and subheadings were not affected by other sociodemographic characteristics.Power sources used by managers which `Rewarding Power` `Legal Power` and `Forcing Power` do not differ according to sociodemographic characteristics.In this study, the perceived expertise and charismatic power of singles from administrators is higher. In the research, it was found that there was a very weak relationship between the perceived power consumption of administrators and organizational silence levels in the teachers working in secondary schools. In addition, as a result of the regression analysis, it was calculated that the power level of the administrators perceived by the teachers and their power to predict the levels of organizational silence of teachers was 1.4%.
Collections