Okul yöneticilerinin epistemolojik inançları ile politik becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Epistemolojik inanç bilginin doğasına ve doğuşuna, varlığına ve kesinliğine olan inançlardır. Politik beceriler ise bireyin örgüt içerisinde hedeflere ulaşmak için aynı zamanda örgütün verimliliğini arttırmak için politik davranma biçimidir. Epistemolojik inançlar, kişinin hayatında yönlendirici olmaktadır. Aynı zamanda kişinin davranışlarını ve düşüncelerini de etkilemektedir. Bu sebeple epistemolojik inançların, politik becerileri etkilediği düşünülmektedir. Bilgi edinmenin arkasındaki serüveni bilmek, bilgi edinmek kadar önemlidir. Politik becerilere sahip kişinin ise bu süreci iyi yöneteceği ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin epistemolojik inançları ile politik becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma nicel bir araştırma olup, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili39 ilçesinde resmi ve özel okullarda görev yapan 29.050 okul yöneticisi, örneklemini 581 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler, Schommer (1990) tarafından geliştirilen ve Aypay (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan `Epistemolojik İnanç Ölçeği` ve Ferris ve arkadaşları (2005) tarafından geliştirilen, Özdemir ve Gören (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `Politik Beceriler Ölçeği` yardımıyla toplanmıştır. Veriler, t-testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon analiz teknikleri yardımıyla çözümlenmiştir. Bulgulara göre, epistemolojik inançların alt boyutlarından öğrenme süreci, doğuştan yetenek ve bilginin kesinliği inançları cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık gösterirken, öğrenme çabası inancında vevpolitik becerilerde anlamlı farklılık göstermemektedir. Buna göre erkeklerin epistemolojik inanç algıları kadınlara göre daha yüksek ve olumludur. Epistemolojik inançların alt boyutlarından öğrenme süreci, doğuştan yetenek boyutları ve politik beceriler eğitim durumuna göre anlamlı farklılık gösterirken, öğrenme çabası ve bilginin kesinliği boyutlarında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Öğrenme süreci ve doğuştan yetenek boyutlarında, lisansüstü eğitimi olan yöneticilerin inanç düzeyleri lisans eğitimine göre daha yüksektir. Okul yöneticilerinin algıladıkları epistemolojik inanç boyutlarının düzeyleri ve politik becerileri, okul kademesine ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Korelasyon analizine göre okul yöneticilerinin epistemolojik inanç alt boyutlarından öğrenme süreci ve öğrenme çabası boyutları ile politik becerileri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerinin epistemolojik inanç alt boyutlarından doğuştan yetenek ve bilginin kesinliği boyutları ile politik becerileri arasında ise düşük düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Regresyon analizine göre politik becerilerin %9'u epistemolojik inanç alt boyutları tarafından açıklanmaktadır. Başka bir ifadeyle epistemolojik inançlar politik becerileri orta düzeyde etkilemektedir. Epistemological beliefs are beliefs in the nature and emergence of knowledge, its existence, and its certainty. Political skills are the way an individual behaves politically to achieve goals within the organization and at the same time to increase the efficiency of the organization. Epistemological beliefs are guiding in one's life. It also affects one's behavior and thoughts. Therefore, epistemological beliefs are thought to affect political skills. Knowing the adventure behind getting information is as important as getting information. It is stated that the person with political skills will manage this process well. The aim of this study is to investigate the relationship between school administrators' epistemological beliefs and political skills. The study is a quantitative research and relational survey model is used. The population of the research consists of 9,437 school administrators who work in public and private schools in 39 districts of Istanbul in the 2018-2019 academic year and the sample is 581 school administrators. Data were collected with the help of the istem Epistemological Belief Scale geliştiril developed by Schommer (1990) and adapted into Turkish by Aypay (2011) and the er Political Skills Scale uyar developed by Ferris et al. (2005) and adapted to Turkish by Özdemir and Gören (2015). Data were analyzed with t-test, ANOVA, correlation and regression analysis techniques. According to the findings, while learning process from sub- dimensions of epistemological beliefs, beliefs of innate talent and certainty of knowledge show significant differences according to gender, they do not show significant differences in beliefs of learning effort and political skills. Accordingly, men's perceptions of epistemological belief are higher and positive than women. While learning process, congenital ability dimensions and political skills differviisignificantly from the sub-dimensions of epistemological beliefs, there is no significant difference in the dimensions of learning effort and the accuracy of knowledge. In terms of learning process and innate talent dimensions, the belief levels of the managers who have graduate education are higher than the undergraduate education. The levels and political skills of the epistemological belief dimensions perceived by school administrators do not differ significantly according to school level and professional seniority. According to the correlation analysis, a low level positive and significant relationship was found between the learning process and learning effort dimensions and political skills of epistemological belief sub-dimensions of school administrators. On the other hand, a low level negative and significant relationship was found between the epistemological belief sub-dimensions of school principals and the certainty of innate ability and knowledge and their political skills. According to regression analysis, 9% of political skills are explained by epistemological belief sub- dimensions. In other words, epistemological beliefs influence political skills.
Collections