Örgütsel sessizlik ve örgütsel özdeşleşmenin iş doyumunu yordaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, örgütsel sessizlik ve örgütsel özdeşleşmenin iş doyumunu yordayıpyordamadığını incelemek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın genel amacı öğretmenlerin işdoyumunun yordayıcıları olarak örgütsel sessizlik ve örgütsel özdeşleşmenin rolünüortaya koymaktadır. Bu genel amaca yönelik, öğretmenlerin iş doyumunun, örgütselsessizlik ve örgütsel özdeşleşmeyle olan ilişkisi incelenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin işdoyumu cinsiyet, medeni hal, lisansüstü derece, yaş, kıdem ve çalışılan okul kademesinegöre nasıl farklılaştığı incelenmiştir.Bu amaç için Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt ilçelerinden toplam 399 öğretmendenveri toplanmıştır. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerintoplanmasında Örgütsel Sessizlik Ölçeği, Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği ve İş DoyumuÖlçeği kullanılmıştır. Korelasyon analizi, çoklu regresyon, t test ve ANOVA istatistikselyöntemler olarak kullanılmış ve alt amaçlara cevap aranmıştır.Araştırma bulgularına göre; iş doyumunun toplam ve alt boyutlarının örgütsel özdeşleşmeve örgütsel sessizlik toplam puanlarıyla pozitif yönde ilişkide olduğu görülmektedir.Örneklem grubunu oluşturan öğrencilerin örgütsel özdeşleşmenin iş doyumunun toplampuanını ve iş doyumu alt ölçeklerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordadığı fakatve örgütsel sessizleşmenin istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar çıkarmadığı bulunmuştur.Araştırmada ölçülen iş doyumu toplam puanının, cinsiyete, medeni hale ve lisansüstüeğitim durumuna göre ikili gruplar arasında anlamlı farkla ilgili sonuçlar, sadece cinsiyetdeğişkeninde gözlemlenmiş ve kadın öğretmenlerin daha fazla iş doyumuna sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ölçülen iş doyumu toplam puanının, yaşa, kıdeme vekademeye göre ikiden fazla gruplar arasında anlamlı farkla ilgili sonuçlar, yaş ve kıdemdeğişkenlerinde gözlemlenmiş ve yaşı ve kıdemi fazla olan öğretmenlerin genellikle dahadüşük yaş ve kıdeme sahip öğretmenlerden daha fazla iş doyumuna sahip olduğubelirlenmiştir.Öğretmenlik mesleğinden tatmin olmayan öğretmen genel olarak kendini gerçekleştirmeve öğrencilere faydalı olmada verimli olamayabilir. Tüm bunlar öğretmenlerinperformansında düşüklüğe yol açmaktadır. Bu nedenle bu çalışma öğretmenin işdoyumunu etkileyen faktörlerin iyi bir şekilde analiz edilmesi ve öğretmenlerinmesleğinde doyuma ulaşmaları için alana katkı sağlamasından dolayı önem arzetmektedir. In this study, it was aimed to examine whether organizational silence and organizationalidentification predicted job satisfaction. The general aim of this research is to reveal therole of organizational silence and organizational identification as the predictors of jobsatisfaction of teachers. For this general purpose, the relationship between teachers' jobsatisfaction, organizational silence and organizational identification was examined. Inaddition, it was examined how teachers' job satisfaction differed according to gender,marital status, graduate degree, age, seniority and school level.For this purpose, data were collected from 399 teachers from Battalgazi and Yeşilyurtdistricts of Malatya. In this study, relational scanning model was used. OrganizationalSilence Scale, Organizational Identification Scale and Job Satisfaction Scale were usedfor data collection. Correlation analysis, multiple regression, t test and ANOVA were usedas statistical methods and the sub-objectives were searched.According to the research findings; It is seen that the total and sub-dimensions of jobsatisfaction are positively related to the total scores of organizational identification andorganizational silence. It was found that the students who formed the sample grouppredicted the total score of job satisfaction and the job satisfaction subscales statisticallysignificantly, but the organizational silence did not produce statistically significant results.In the study, the results of the job satisfaction total score, gender, marital status, andpostgraduate education level were found to be significantly different between the two groups. In the study, the results of the job satisfaction total score, age, seniority and levelmore than two groups were found to be statistically significant.The teacher, who is not satisfied with the teaching profession, may not be efficient ingeneral and to be useful to the students. All this leads to a decrease in teachers'performance. Therefore, this study is important because it contributes to the field for theteachers to analyze the factors affecting their job satisfaction and to reach satisfaction intheir profession.
Collections