Aile danışmanlığında bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamalarının ergenlerin sınav kaygısı ve iyi oluş düzeylerine etkisine yönelik deneysel bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, aile danışmanlığında bilişsel davranışçı psikoterapi uygulamalarının ergenlerin sınav kaygısı ve iyi oluş düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Kadıköy ilçesinde yer alan bir danışmanlık merkezine kendi istekleriyle müracaat eden ve üniversite sınavına hazırlanan 18 yaş grubu 7 danışan ve 20 yaş grubu 1 danışan olmak üzere toplam 8 danışan oluşturmuştur. Bu araştırma kapsamında katılımcıların yaş, cinsiyet, eğitim durumu gibi demografik özellikleri ile ilgili bilgi almak için Kişisel Bilgi Formu, sınav kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Westside Sınav Kaygısı Ölçeği, iyi oluş düzeylerini belirlemek için ise `İyi Oluş Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler SPSS For Mac 23.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi yapılırken tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştırma bulguları, danışanların iyi oluş ölçeğinde aldıkları toplam puanın yükselmesiyle sınav kaygısı puanlarında düşme olacağını göstermektedir. Bilişsel davranışçı psikoterapi alan danışanların iyi oluş ilk test ve iyi oluş son testleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırma sonucunda bilişsel davranışçı ekolle gerçekleştirilen psikoterapi uygulamalarının, ergenlerin sınav kaygısını azaltırken buna bağlı olarak iyi oluş düzeylerinin artmasında etkili olduğu gözlemlenmiştir. The aim of this study is to investigate the effects of cognitive behavioral psychotherapy practices on test anxiety and well-being levels of adolescents in family counseling. The sample of the study consisted of 8 counselors who applied to a counseling center in Kadıköy district of İstanbul and who were willing to take the exam for 7 university students who are 18 years old and 1 counselor in 20 age group. In order to get information about the demographic characteristics of the participants, such as age, gender, educational status, Goodness Scale ısı was used. Data were analyzed using SPSS For Mac 23.00. Descriptive statistical methods were used to evaluate the data. The findings of the study show that there will be a decrease in test/exam anxiety scores along with the increase in total score of the well-being of the clients. Statistically significant differences were found between the well-being first test and well-being post-test of the clients who received cognitive behavioral psychotherapy. As a result of the study, it was observed that cognitive behavioral psychotherapy applications decreased the test/exam anxiety of the adolescents and increased their well-being levels consequently.
Collections