Ortaokul öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Küçükçekmece örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden, iki veya daha fazla değişkenin ilişkisini inceleyen ilişkisel tarama modelinin korelasyon türü kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinin Küçükçekmece ilçesinde bulunan resmi ortaokullarda öğrenim gören 50.000 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem ise bu 50.000 öğrenci arasından belirlenen 1.334 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde orantısız tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Buss-Perry (1992) tarafından geliştirilen ve Demirtaş-Madran (2013) tarafından Türkçe diline uyarlanan `Saldırganlık Ölçeği`, Çalık ve Kurt (2010) tarafından geliştirilen `Okul İklimi Ölçeği` ve yazar tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizi için Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, çoklu regresyon analizi, ilişkisiz t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır.Araştırma sonucunda; Küçükçekmece ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin orta düzey saldırgan oldukları ve okul iklimini iyi algıladıkları, öğrencilerin saldırganlık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasında negatif yönlü korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin saldırganlık eğilimlerinin; okulun bulunduğu bölgenin sosyo-ekonomik durumuna, sınıf düzeyine, ebeveyn medeni durumuna, ebeveyn eğitim düzeyine, gelir durumuna, hanede kronik hastalık bulunma durumuna, göç durumuna, televizyon izleme süresine, izlenilen dizi türüne, sosyal medya kullanım süresine, bilgisayar oyunu oynama durumuna ve oyun türüne göre farklılaştığı saptanmıştır. Öğrencilerin okul iklimi algılarının ise; okulun bulunduğu bölgenin sosyo-ekonomik durumuna, ebeveynlerin medeni durumuna, hanede çalışan birey bulunma durumuna, ebeveyn eğitim düzeyine, gelir durumuna, hanede kronik hastalık bulunma durumuna, göç durumuna, sosyal medya kullanım süresine, bilgisayar oyunu oynama durumuna ve oyun türüne göre farklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Saldırganlık, Okul İklimi, Okul Sosyal Hizmeti, Sosyal Hizmet, Ortaokul Öğrencileri The aim of this study is to examine the relationship between aggression tendencies and school climate perceptions of secondary school students. In this research, the correlation type of the relational screening model, which examines the relationship between two or more variables, was used. The universe of the study consisted of 50.000 students in which study in official secondary schools in the district of Kücükcekmece of the city of Istanbul. The sample consists of 1.334 students which were determined from 50.000 students. The non-proportional stratified sampling method was used to determine the sample. The `Aggression Scale` developed by Buss-Perry (1992) and adapted to the Turkish language by Demirtas-Madran (2013), the `School Climate Scale` developed by Calik-Kurt (2010) and developed by the researcher `Personal Information Form` were used to collect the data. For the analysis of the collected data from research, Pearson product-moment correlation coefficient, multiple regression analysis, independent t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) was used.Results of the study show that middle school students who are enrolled to different schools in Küçükçekmece district were moderate aggressive and their perceived school climate is well. Results also show that there is a negative correlation between students' aggression tendencies and school climate perceptions. Results of the study revealed that, students' aggression tendencies differ according to socio-economic circumstance of the region where the school is located, class level, parental marital status, parental education level, income status, the presence of chronic diseases in the household, migration status, television watching time, type of tv series watched, social media usage time, computer game playing and engaging in other game stypes. Result of the study revealed that, school climate perceptions of students differ according to to socio-economic circumstance of the region where the school is located, parental marital status, the presence of working individuals in the household, parental education level, income status, the presence of chronic diseases in the household, migration status, social media usage time, compuer game playing and engaging in other game types.Key Words: Aggression, School Climate, School Social Work, Social Work, Middle School Students
Collections