Uluslararası ticarete yönelik pazarlama yeteneklerinin ihracat performansı üzerindeki etkisi: Kayseri ilinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın temel amacı, firmanın sahip olduğu pazarlama yeteneklerinin ihracat performansı üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşmak için stratejik pazarlama yeteneği, pazarlama karması yeteneği, rekabet odaklılık, müşteri odaklılık, yenilik odaklılık ve ihracat performansı değişkenlerinden oluşan bir model kurulmuştur. Ayrıca, pazarlama karması yeteneği ile stratejik pazarlama yeteneği ve stratejik pazarlama yeteneği ile ihracat performansı arasında yenilik odaklılığın düzenleyici etkiye sahip olup olmadığının belirlenmesi, bu çalışmanın alt amacıdır. Bu amaçlar kapsamında, Kayseri ili Organize Sanayi Bölgesinde ihracat yapan 153 firma yetkilisi ile kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak, yüz yüze anket yöntemiyle bir uygulama gerçekleştirilmiştir.Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, giriş başlığının altında araştırmanın problemi, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlardan oluşmaktadır. İkinci bölümde kavramsal çerçeve ile ilgili araştırmalar başlığı ele alınmıştır. Kavramsal çerçeve ile ilgili araştırmalar; pazarlama yetenekleri, yenilik odaklılık, ihracat performansı ve bu değişkenlerin alt başlıkları altında açıklanmıştır. Üçüncü bölüm içerisinde araştırmanın modeli, araştırmanın hipotezleri, araştırmanın evreni ve örneklemi, veri toplama aracı ve teknikleri ve veri analizlerine yer verilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde, araştırmanın bulguları ve yorumlarından bahsedilmektedir. Beşinci bölümde ise, araştırma bulguları yorumlanmış ve ayrıca, sektördeki firmalara ve araştırmacılara çeşitli öneriler sunulmuştur.Araştırma sonucunda, müşteri odaklılık ve rekabet odaklılığın pazarlama karması yeteneği üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Müşteri odaklılık ve rekabet odaklılığın stratejik pazarlama yeteneği üzerinde etkili olmadığı tespit edilmiştir. Pazarlama karması yeteneğinin stratejik pazarlama yeteneği üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu yapılan analizler neticesinde belirlenmiştir. Ayrıca, stratejik pazarlama yeteneğinin ihracat performansı üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu görülmüştür. Pazarlama karması yeteneği ile stratejik pazarlama yeteneği arasındaki ilişki üzerinde yenilik odaklılık değişkeninin düzenleyici etkisinin bulunmadığı saptanmıştır. Son olarak, stratejik pazarlama yeteneği ile ihracat performansı arasındaki ilişki üzerinde yenilik odaklılık değişkeninin düzenleyici etkisinin bulunmadığı araştırmanın sonuçları arasında yer almaktadır.Anahtar Kelimeler: Stratejik Pazarlama Yeteneği, Pazarlama Karması Yeteneği, Rekabet Odaklılık, Müşteri Odaklılık, Yenilik Odaklılık, İhracat Performansı. Basic aim of this study is the effect of firms' marketing abilities on their export performance was investigated. In order to reaching this aim a model was established by using strategic marketing ability, marketing mix ability, competition oriented, innovation oriented and export performance variables. Firms from the furniture, wooden furniture, dye-chemical, electric-electronic products, machines and equipment, metal products, plastic and rubber products, automotive supply industry, wood and timber, steel cable manufacture sectors were handled. These firms are operating in Kayseri, a developed city in terms of domestic and foreign trade. The data of the study was collected with face-to-face survey method from the exporter firms that located at Kayseri Organized Industrial Zone. In the process of research, the sample was determined with convenience sampling method, and 153 participants were interviewed.The study consists of five chapters. In the first chapter, research problem, aim, importance, assumptions, and limitations of the study were explained. In the second chapter, the concepts of marketing ability and export performance were clarified as sections. The third chapter contains research model, research hypotheses, research population and sample, data collection tool and techniques, and data analyses. The fourth chapter consists of research findings and interpreting data. In the last chapter, the results were evaluated, and some implications for firms and researchers were presented.The results revealed that consumer orientation and competition orientation exert effect on marketing mix ability. Consumer orientation and competition orientation did not exert any effect on strategic marketing ability. Marketing mix ability has a significant and positive effect on strategic marketing ability. Also strategic marketing ability has a significant and positive effect on export performance. Innovation orient has no regulatory effect on relationship between marketing mix ability and strategic marketing ability. Terminally study results contains innovation orient has no regulatory effect on relationship between strategic marketing ability and export performance.Key Words: Strategic Marketing Ability, Marketing Mix Ability, Competition Orientation, Customer Orientation, Innovation Orientation, Export Performance.
Collections