Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, aile yaşam doyumları ve duygusal özerlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin bağlanma stilleri, aile yaşam doyumları ve duygusal özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Beykoz, Kadıköy, Üsküdar, Ümraniye ve Ataşehir ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi lise kurumlarındaki toplam 997 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için `Üçlü Bağlanma Stilleri Ölçeği'', `Duygusal Özerklik Ölçeği` ve `Aile Yaşam Doyumu Ölçeği` kullanılmıştır.Veri seti normal dağılım gösterdiği için ikili grupların karşılaştırılmasında t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda LSD (Çoklu Karşılaştırma) testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda aile yaşam doyumu ile duygusal özerklik arasında negatif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bağlanma stilinin alt boyutlarından olan güvenli bağlanma stili ile aile yaşam doyumları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, kaçınan ve kaygılı-kararsız bağlanma stilleri ile aile yaşam doyumu arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Güvenli bağlanma stili ile duygusal özerklik arasında negatif yönde düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki, kaçınan bağlanma stili ile duygusal özerklik arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki ve kaygılı-kararsız bağlanma ile duygusal özerklik arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Araştırma sonuçları cinsiyet değişkeni yönüyle incelendiğinde güvenli ve kaygılı-kararsız bağlanmanın cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, kaçınan bağlanma, aile yaşam doyumu ve duygusal özerkliğin ise cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçları anne baba birliktelik durumuna göre incelendiğinde aile yaşam doyumunun anlamlı bir şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Algılanan ders başarısı açısından güvenli bağlanma ve kaygılı-kararsız bağlanmanın, aile yaşam doyumunun, duygusal özerklik düzeyinin algılanan başarı durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, kaçınan bağlanma puanlarının ise algılanan başarı durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı bulunmuştur. Anne ve baba tutumları açısından öğrencilerin güvenli bağlanma, kaygılı-kararsız bağlanma, aile yaşam doyumu, duygusal özerkliğin anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. The aim of this study is to investigate the relationship between high school students' attachment styles, family life satisfaction and emotional autonomy levels. In this study, correlation method was used from Quantitative Research Models. The sample of the study consists of 997 high school students in the official highschools of the Ministry of National Education in Beykoz, Kadıköy, Üsküdar, Ümraniye and Ataşehir. Triple Attachment Styles Scale', `Emotional Autonomy Scale` and `Family Life Satisfaction Scale` were used to collect data. Since the data set showed normal distribution, t-test was used to compare binary groups, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare more than two variable groups. If the difference was found significant, LSD (Multiple Comparison) test was applied. As a result of the study, it was determined that there was a negative and moderate relationship between family life satisfaction and emotional autonomy. A positive and moderate relationship was found between the secure attachment style, which is one of the sub-dimensions of attachment style, and family life satisfaction, while a negative and low level and significant relationship was found between avoidant and anxious-unstable attachment styles and family life satisfaction. There was a negatively low and significant relationship between secure attachment style and emotional autonomy, a positive and low significant relationship between avoidant attachment style and emotional autonomy, and a positive and moderate significant relationship between anxious-indecisive attachment and emotional autonomy.When the results of the study were examined in terms of gender variable, it was found that safe andanxious-unstable attachment differed significantly according to the gender variable, whereas avoidant attachment, family life satisfaction and emotional autonomy did not differ significantly according to the gender variable. When the results of the study were examined according to the relationship of the parents, it was found that the family life satisfaction was significantly differentiated. In terms of perceived course achievement, it was found that secure attachment and anxious-unstable attachment, family life satisfaction, emotional autonomy level differed significantly according to perceived success status, while avoiding attachment scores did not differ significantly according to perceived success status. It was observed that students 'secure attachment, anxious-unstable attachment, family life satisfaction and emotional autonomy differed significantly in terms of parents' attitudes.
Collections