Farklı lise türlerindeki öğrencilerin sınav kaygısı ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı farklı lise türlerindeki öğrencilerin sınav kaygısı ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde okumakta olan Anadolu İmam Hatip Lisesi, Anadolu ve Fen Lisesi, Anadolu Sağlık Meslek Lisesi ve Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde okuyan 416 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler ''Kişisel Bilgi Formu'', ''Revize Edilmiş Sınav Kaygısı Ölçeği'' ve ''Ergenler İçin Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli: EPOCH Ölçeği''nin ''Mutluluk'' alt boyutu yardımıyla toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22 kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonrasında; lise türlerinin sınav kaygısı düzeyleri düşük olarak gözlenmiştir. Gerginlik ile okul türleri arasında anlamlı farklılık vardır, gerginlik düzeyi en yüksek Anadolu İmam Hatip Lisesi' nde okuyan öğrencilerdir. Okul türleri ile mutluluk arasında anlamlı farklılık vardır, en mutlu okul Anadolu İmam Hatip Lisesi' nde öğrenim gören öğrencilerdir. Cinsiyet durumuna göre öğrencilerin sınav kaygısı ve mutluluk düzeyleri arasında anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Sınıf düzeyi durumuna göre mutluluk düzeyi 11. Sınıf öğrencilerinde daha yüksek gözlenmiştir. Anne-baba birliktelik durumuna göre sınav kaygısı toplam değeri, sınav kaygısı alt boyutlarından gerginlik, bedensel belirtiler ve endişe ile aralarında anlamlı farklılık gözlenmiş, babası vefat eden öğrencilerde sınav kaygısı toplam, sınav kaygısı alt boyutları gerginlik, bedensel belirtiler ve endişe düzeyi yüksektir. Öğrencilerin hedefi olup olmama durumuna göre sınav kaygısı, sınav kaygısı alt boyutu endişe, sınavla alakasız düşünceler ile arasında anlamlı farklılık gözlenmiş, hedefi olmayan öğrencilerde sınav kaygısı, sınav kaygısı alt boyutu sınavla alakasız düşünceler ve endişe düzeyi yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin hedefi olup olmama durumuna göre mutluluk düzeyi ile aralarında anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Gelir durumu değişkenine göre mutluluk ile arasında anlamlı farklılık gözlenmiş; aile geliri arttıkça öğrencilerde mutluluk düzeyi artmaktadır. Aile ilişkisine göre sınav kaygısı arasında anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Aile ilişkisine göre mutluluk düzeyi arasında anlamlı farklılık gözlenmiş; aile ilişki düzeyi azaldıkça mutluluk düzeyi de azalmaktadır. Anne-baba tutumuna göre mutluluk arasında anlamlı farklılık gözlenmiştir. Mutluluk düzeyi en yüksek güven verici – demokratik aile yapısına sahip öğrencilerdir. Anne-baba tutumuna göre sınav kaygısı alt boyutu sınavla alakasız düşünceler arasında anlamlı farklılık gözlenmiş; sınav kaygısı alt boyutu sınavla alakasız düşünceler tutarsız anne-baba tutumuna sahip ailelerde yetişen öğrencilerde yüksektir. Okul dışı destek alma durumu ile mutluluk arasında anlamlı farklılık gözlenmiş; mutluluk düzeyi okul dışı destek alan öğrencilerde en yüksektir. Okul dışı destek alma durumuna göre sınav kaygısı, sınav kaygısı alt boyutu bedensel belirtiler, endişe ve sınavla alakasız düşünceler arasında anlamlı farklılık gözlenmiş; sınav kaygısı, sınav kaygısı alt boyutu bedensel belirtiler, endişe okul dışı destek alan öğrenciler en yüksektir.Anahtar Kelimeler: Kaygı, Sınav Kaygısı, Mutluluk, İyi oluş The goal of this study is to examine the connection between test anxiety and happiness levels of students from different types of high schools. The sampling of the research is made out of 416 students who study at Anatolian Religious Vocational High Schools, Anatolian and Science High Schools, Anatolian Medical Vocational High Schools and Vocational and Technical Anatolian High Schools in Küçükçekmece district of the city of Istanbul.The data is collected with the help of `Personal Information Form`, `Revised Test Anxiety Scale` and the `Happiness` factor of `The EPOCH Measure of Adolescent Well-Being`. The data which was collected from these scales were analyzed by the use of SPSS 22. In the light of said analysis; test anxiety levels are observed to be low from the perspective of different high school types. There is a reasonable difference between tension levels in different types of high schools, students with the highest level of tension are the ones who study at Anatolian Religious Vocational High Schools. There is also a reasonable difference between happiness levels in different school types, the happiest schools are Anatolian Religious Vocational High Schools. No reasonable difference is observed regarding test anxiety and happiness levels according to gender. According to which grade (or year) students are in; happiness levels are observed to be higher in 12th grades than 11th grades. A reasonable difference was observed between total test anxiety value and test anxiety subfactors; tension, bodily symptoms and anxiety according to whether the parents are together or not. Those who had lost their father has high levels of total test anxiety value and test anxiety subfactors; tension, bodily symptoms, and anxiety. A reasonable difference was observed between test anxiety and test anxiety subfactors; anxiety and thoughts unrelated to the exam, according to whether the students have a goal or not. Students without a goal appeared to have higher levels of test anxiety, test anxiety subfactors; thoughts unrelated to the exam and anxiety. No difference in happiness levels are observed according to whether the students had a goal or not. A reasonable difference is observed between different levels of income, students from families with higher income have higher happiness levels. No reasonable difference is observed in test anxiety levels according to family relations. However, a reasonable difference in happiness levels is observed. As family relations get worse, the happiness levels also drop. A reasonable difference in happiness is observed according to parent behavior. Students with highest happiness levels come from reassuring, democratic families. A reasonable difference in test anxiety subfactor; thoughts unrelated to exam is observed according to parent behavior. The factor is observed to be higher in individuals who come from families with inconsistent parenting. A reasonable difference in happiness levels is observed according to whether the student gets support from outside of the school or not. It is the highest in the students who get support from outside of the school. A reasonable difference is observed in test anxiety, test anxiety subfactors; bodily symptoms, anxiety and thoughts unrelated to exam according to whether the student gets support from outside of the school or not. Test anxiety, test anxiety subfactors; bodily symptoms and anxiety are highest in students who get support from outside of the school.Key Words: Anxiety, Exam Anxiety, Happiness, Well-being
Collections