Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum, akademik öz-yeterlik ve akademik güdülenme düzeylerinin incelenmesi: Bir vakıf üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile akademik öz yeterlik ve akademik güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 akademik yılında İstanbul'da seçilen vakıf üniversitesinde öğrenim gören eğitim fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Evren, örneklem seçilecek kadar büyük olmadığından, evrenin tamamı örneklem olarak alınmıştır. Araştırma kapsamında anket formları aracılığıyla 259 Eğitim Fakültesi öğrencisine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, `Öğretmenlik Mesleğine Bakış Açısı Tutum Ölçeği`, `Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği` ve `Akademik Güdülenme Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde, Bağımsız Gruplar t-Testi, Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Basit Doğrusal Regresyon ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi tekniklerinden faydalanılmıştır.Araştırma bulgularına göre eğitim fakültesi öğrencilerinin, akademik öz yeterlik puanı ile mesleki tutumları ve akademik güdülenmeleri ile mesleki tutumları arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu; akademik öz yeterlik ile akademik güdülenme düzeyleri arasında yüksek düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki gözlenmiştir. Araştırmaya katılan eğitim fakültesi öğrencilerinin mesleki tutum, akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik düzeylerinin cinsiyet, gelir durumu, yetiştiği yer ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Eğitim Fakültesi öğrencilerin mesleki tutumlarının okumuş oldukları bölüme; akademik güdülenme düzeylerinin ise hayatlarından memnun olma durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Mesleki Tutum, Akademik Güdülenme, Akademik Öz Yeterlik The aim of this study is to investigate the relationship between academic self-efficacy and academic motivation levels of students studying at Faculty of Education, and their attitudes towards teaching profession. The sample of this research consists of students studying at the selected foundation university in Istanbul / Faculty of Education in 2018-2019 academic year. Since the population was not large enough to be selected as a sample, the entire population has been taken as a sample. Within the scope of the research, 259 students of Faculty of Education have been included via questionnaire forms. Personal Information Form, `Attitude Scale towards Teaching Profession`, `Academic Self-Efficacy Scale` and `Academic Motivation Scale` have been used as data collection tool. In the process of data analysis, Independent Samples t-Test, Pearson Correlation Analysis, One Way Analysis of Variance (ANOVA), Simple Linear Regression and Multiple Linear Regression Analysis techniques have been used.According to the findings of the research, it has been observed that there is a moderate significant relationship between academic self-efficacy score and professional attitude, and between academic motivation and professional attitude of the students of Faculty of Education while there is a high level of positively significant relationship between academic self-efficacy and academic motivation levels. It has been also observed that the levels of professional attitude, academic motivation and academic self-efficacy of the students studying at Faculty of Education do not show a significant difference according to the variables of gender, income status, home land and grade level. It has been examined that the professional attitudes of the students of Faculty of Education show a significant difference according to the department they study, and also their academic motivation levels show a significant difference according to the levels of satisfaction with their lives.Keywords: Professional Attitude, Academic Motivation, Academic Self-EfficacyKeywords: Professional Attitude, Academic Motivation, Academic Self-Efficacy
Collections