Okul müdürlerinin algılanan dönüşümcü liderlik davranışlarının öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kişilerin çalıştıkları örgüt içerisinde kendilerini iyi hissetmelerinde liderin rolü büyüktür. Kişilerin iş yerinden ve yaptıkları işten uzak durmaları gibi sinizm duygularının oluşmasında lider önemli bir faktördür. Dönüşümcü liderlik kavramı çevresel koşulların oluşturduğu ortamı fırsata çevirerek, örgütlerin hedeflerine ulaşması için vizyonları ile birlikte gereken koşulları hazırlayan ve dönüşümlerini gerçekleştiren kişiler için yapılan bir tanımdır. Bu çalışmanın amacı okul müdürlerinin algılanan dönüşümcü liderlik davranışlarının öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyine etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla yapılan çalışmada katılımcılara kişisel bilgi formu, Dönüşümcü Liderlik Ölçeği ve Örgütsel Sinizm Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS.25 programı ile analiz edilmiştir. Yapılan çalışmaya 112 erkek ve 290 kadın olmak üzere toplam 402 kişi katılmıştır. Analizler sonucunda cinsiyet, mesleki kıdem, şu anki okulda çalışma süresi, kadro türü ve mezun olunan kurum değişkenlerine göre katılımcıların dönüşümcü liderlik ve örgütsel sinizm puan ortalamaları arasında farklılık bulunmamıştır. Diğer yandan çalışılan okul türü için, Anadolu lisesinde çalışan öğretmenleri için dönüşümcü liderlik puan ortalaması anlamlı şekilde en yüksek bulunurken ilkokulda çalışan öğretmenlerin örgütsel sinizm puan ortalamaları anlamlı şekilde en düşük bulunmuştur. Korelasyon analizi bulgularında, dönüşümcü liderlik ve örgütsel sinizm arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Sonuç olarak öğretmenlerde oluşabilecek sinizm duygusunun bazı demografik değişkenlere göre değişmekle birlikte müdürlerin dönüşümcü liderlik özellikleri ile ilişkilidir.Anahtar Kelimeler: örgütsel sinizm, dönüşümcü liderlik, öğretmen, okul müdürü Leader has a great role in making people feel good in the organization they work for. Leading factor in the formation of feelings of cynicism, such as avoiding people from work and their work. The concept of transformational leadership is a definition made for the people who prepare the conditions and make the necessary transformations together with their visions in order to achieve the goals of the organizations by turning the environment created by the environmental conditions into an opportunity. The aim of this study is to investigate the effect of perceived transformational leadership behaviors of school managers on teachers' organizational cynicism level. For this purpose, personal information form, Transformational Leadership Scale and Organizational Cynicism Scale were applied to the participants. The data obtained were analyzed with SPSS.25 program. A total of 402 people (112 males and 290 females) participated in the study. As a result of the analysis, there was no difference between the mean scores of transformational leadership and organizational cynicism of the participants according to gender, professional seniority, working time at the current school, type of staff and the institution graduated from. On the other hand, the mean transformational leadership score was found to be the highest for the teachers working in the Anatolian high school, while the organizational cynicism scores of the teachers working in the primary school were found to be the lowest. Correlation analysis findings showed a negative correlation between transformational leadership and organizational cynicism. As a result, the cynicism that may occur in teachers varies according to some demographic variables but it is related to the transformational leadership characteristics of managers.Keywords: nizational cynicism, transformational leadership, teacher, school manager
Collections