Üniversite öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının internet üzerinden satın alma niyetleri üzerindeki etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal medya mevzusu, bulunduğumuz zaman dilimi içerisinde en mühim konular içerisinde yer almaktadır. Sosyal medyanın, insanların çeşitli konularda bilgi sahibi olmak veya diğer çeşitli amaçlar uğruna kullandıkları dijital platform olduğu bilinmektedir. Ancak sosyal medyayı diğer bilumum medya kalemlerinden ayıran en önemli husus, eş zamanlı paylaşıma olanak sağlamasıdır.Sosyal medya, etkin ve verimli kullanıldığında genel manada hayatımızı kolaylaştıran ve serileştiren bir platformdur. Bu platform etkileşime dayalıdır. Sosyal medyanın en önemli gücü ise, aynı anda bir ya da birden fazla kişi ile birçok bilgiye ulaşabilme ve paylaşabilme yetisi sunabilmesidir.Bu araştırmamızın gayesi, üniversitelerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin, sosyal medya platformları üzerinden edindikleri tutumların internet üzerinden alışverişe olan etkilerinin incelenmesidir. Araştırmamız İstanbul'da bulunan üniversite öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmamızın örneklemini 392 adet üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmamızda kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Örneklemi oluşturan öğrencilere öncelikle demografik özellikte sorular sorulmuş daha sonra ilerleyen bölümlerde sosyal medyaya ilişkin sorular yöneltilmiştir.Anketin üçüncü bölümünde ise beş faktör kişilik ölçeği unsurlarından olan dışadönüklük (extraversion), açıklık (openness), duygusallık (emational stability), geçimlilik (agreeableness), sorumluluk (conscientiousness) olarak adlandırılan 5 boyutta kişilik düzeyleri değerlendirilmiştir.Anketin son bölümünde ise satın alma ölçeği kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının internet üzerinden satın alma niyetleri üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Veriler betimleyici istatistikler, `Mann Whitney U`, ` Kruskal Wallis`, `Faktör Analizi` teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada yapılan normallik testi sonucuna göre faktörlerin normal dağılabilmesi için Kolmogorov Smirnov testine ait sonuçlarında 0,05 değerinden daha büyük olması gerekir. Ancak hiçbir faktör için normallik şartı sağlanamadığı görülmektedir. Bu durumda parametrik olmayan testler uygulanmıştır. Araştırmada kullanılan kişilik ve satın alma ölçeklerinin iç tutarlılıkları Cronbach alfa yöntemi ile ölçülmüştür. Araştırma sonucuna göre; üniversite öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının internet üzerinden satın alma niyetleri üzerinde anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Kişilik, Satın Alma Niyeti, Kişilik Ölçeği The issue of social media is one of the most important issues in the current period. Social media is known to be the digital platform that people use for various purposes or for various other purposes. However, the most important thing that distinguishes social media from other media items is that it enables simultaneous sharing.Social media is a platform that makes our lives easier and serialized when used effectively and efficiently. This platform is based on interaction. The most important strength of social media is the ability to access and share information with one or more people at the same time.The aim of this study is to investigate the effects of the attitudes of students who are studying at universities on social media platforms to shopping via internet. Our study was applied to university students in Istanbul. The sample of our study consists of 393 university students. In our study, easy sampling method was used. Firstly, demographic questions were asked to the students in the sample and then questions about social media were asked in the following sections.In the third part of the questionnaire, personality levels in five dimensions called extraversion, openness, emotionality, agreeableness and responsibility (conscientiousness), which are five factor personality scale elements, were evaluated.In the last part of the questionnaire, purchasing scale was used. The effect of university students' social media attitudes on their intention to purchase over the internet was tried to be determined. SPSS package program was used in the analysis of the data. Data was analyzed using descriptive statistics, Mann Whitney U, Kruskal Wallis, andFactor Analysis. According to the results of the normality test, the results of the Kolmogorov Smirnov test should be greater than 0.05 for the normal distribution of the factors. However, it is seen that no factor can be met for normalization. In this case, non-parametric tests were applied. The internal consistency of the personality and purchasing scales used in the study was measured by Cronbach's alpha method. According to the results of the research; It is seen that there is no significant difference in the social media attitudes of university students on their intention to purchase over the internet.Keywords: Social Media, Personality, Intention to Purchase, Personality Scale
Collections