Farklı okul kademelerinde görev yapan öğretmen algılarına göre yöneticilerin ruhsal liderlik stilinin okul kültürüne etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, farklı okul kademelerinde görev yapan öğretmen algılarına göre yöneticilerin ruhsal liderlik stilinin okul kültürüne etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma nicel araştırma yönteminde ve ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiş bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 3657 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit seçkisiz örnekleme yöntemine göre ulaşılan; ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapan toplam 446 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Akıncı ve Ekşi (2017) tarafından geliştirilen `Yönetici Ruhsal Liderlik Algı Ölçeği` ile Terzi (2005) tarafından geliştirilen `Okul Kültürü Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler t-testi, ANOVA, korelâsyon ve regresyon analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin ruhsal liderlik stilleri ile okul kültürü arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin ruhsal liderlik stillerinin okul kültürünün bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul kültürünün destek kültürü alt boyutunda cinsiyet ve okul kademesi değişkenlerine, başarı kültürü alt boyutunda yaş ve okul kademesi değişkenlerine, bürokratik kültür alt boyutunda yaş, mesleki kıdem ve okul kademesi değişkenlerine, görev kültürü alt boyutunda ise yaş ve okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar görülürken; okul kültürünün alt boyutları ile öğrenim durumu arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmenler tarafından algılanan yönetici ruhsal liderlik stilinde okul kademesi değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülürken cinsiyet, eğitim durumu, yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Araştırma sonuçlarına göre bazı öneriler geliştirilmiştir. This study aims to determine the effect of administrators' spiritual leadership style on school levels. It was conducted in quantitative research method and relational screening method. The population of the study consists of 3657 teachers working in primary, secondary and high schools in Kartal district of Istanbul in 2018-2019 academic year. The sample of the research was reached according to the by simple random sampling method; It consists of a total of 446 teachers working in primary, middle School and high school levels. Executive spiritual Leadership Perception scale that was developed by Akıncı and Ekşi (2017) and school culture scole that was developed by Terzi were used to collect the data. Data were analyzed by t-test, ANOVA, correlation and regression analysis. As a result of research, it was seen that there was a moderate and positive relationship between school leadership and spiritual leadership styles of administrators accordingto teachers' perceptions. In addition, it was concluded that the spiritual leadership styles of school administrators were a predictor of school culture according to the teachers' perceptions. While significont differences were found the gender and school level variables in the support culture sub-dimension of the school culture, age and school level variables in the success culture sub-dimension, age, occupational seniority and school level variables in the bureaucratic culture sub-dimension, age and school level variables in the task culture sub-dimension, there was no difference between the sub-dimension of school culture and educational status. While there is a significant difference in the level of leadership spiritual leadership perceived by teachers according to the school level variable, there is no significant difference according to the variables of gender, education level, age and professional seniority. According to the results of the research, some suggestions were developed.
Collections