Okullarda şeffaflık ile örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde yeni bir kavram olarak algılanan fakat geçmişi M.Ö. 4. yüzyıla kadar dayanan sinizm hem toplumsal alanda hem de kurumsal faaliyetlerde etkisini giderek göstermektedir. Yönetimde şeffaflığın örgüt içinde benimsenmesi, çalışanların haklarının korunması açısından önemli bir gerekliliktir. Bir örgütte şeffaflık, etkili iletişimi ve güven ortamını beraberinde getirmektedir. Özellikle eğitim örgütlerinde, öğretmenleri ilgilendiren bilgiler yöneticiler tarafından şeffaflık çerçevesinde paylaşılmadığında, kurum içinde güvensizlik hissi oluşmaktadır. Bu durum öğretmenlerin iş doyumunu ve motivasyonunu düşürdüğü gibi onların profesyonel gelişimini de olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmada, okullarda şeffaflık ile örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki, öğretmen algılarına göre incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde yapılan bu çalışmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinin Avcılar ilçesindeki devlet okullarında görev yapmakta olan 2465 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde, basit tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 210 kadın, 126 erkek toplam 336 öğretmen yer almaktadır. Öğretmene Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği, Okul Şefaffaflık Ölçeği ve demografik özellikleri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programında analiz edilmiştir.Analiz sonuçlarına göre; öğretmenlerin örgütsel sinizm algı düzeylerinin düşük seviyede, okul şeffaflık algı düzeylerinin ise yüksek seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği algılarında demografik özelliklere göre anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir. Okul Şeffaflık Ölçeği algılarında demografik özelliklere göre anlamlı farklılıklar tespit edilememiş olup, sadece mesleki kıdem değişkeninde değerlendirme şeffaflığı alt boyutu puanları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Yapılan çoklu karşılaştırma analizleri sonucunda 21 yıl ve üzeri mesleki kıdemdeki öğretmenlerin 4-6, 7-10, 11-15 ve 16-20 yılları arası kıdeme sahip öğretmenlere göre okul şeffaflık algılarının daha düşük olduğu görülmüştür. Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği ile Okul Şeffaflık Ölçeği ve alt boyutları arasındaki ilişki analizleri sonuçlarına göre; Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği puanları ile Okul Şeffaflık Ölçeği alt boyutlarından uygulamada şeffaflık alt boyutu puanları, değerlendirme şeffaflığı alt boyutu puanları ve bilgi şeffaflığı alt boyutu puanları arasında istatistiksel olarak negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Okul şeffaflık düzeyi arttıkça örgütsel sinizm düzeyi azalmaktadır.Anahtar Kelimeler: Okullarda Şeffaflık, Örgütsel Sinizm, Öğretmen, Örgüt Today it is perceived as a new concept, but the history BC 4. Cynicism, which dates back to the 18th century, is increasingly influencing both social and institutional activities. The adoption of transparency in management within the organization is an important requirement for the protection of employee rights. Transparency in an organization brings effective communication and trust. Especially in educational organizations, when the information concerning the teachers is not shared by the administrators within the framework of transparency, there is a feeling of insecurity within the institution. This situation not only reduces teachers' job satisfaction and motivation, but also negatively affects their professional development. In this study, the relationship between transparency and organizational cynicism levels in schools was examined according to teacher perceptions. The universe of this study, which is carried out in the relational screening model, consists of 2465 teachers working in public schools in Avcılar district of Istanbul province in 2018-2019 academic year.. The sample of the study consisted of 336 teachers (210 female, 126 male) selected by simple random sampling method. In order to determine the Organizational Cynicism Scale, School Transparency scale and demographic characteristics, the data were collected through the personal information form prepared by the researcher. The data obtained were analyzed in SPSS 25.0 program.According to the results of the analysis; It was determined that teachers 'perception levels of organizational cynicism were low and teachers' transparency perception levels were high. According to the demographic examination, no significant differences were detected in the perceptions of the Organizational Cynicism Scale for Teachers.There was no significant difference in school transparency perceptions according to demographic characteristics, and only differences in evaluation transparency sub-dimension scores were determined in the professional seniority variable. As a result of multiple comparison analysis, it has been observed that teachers with a seniority of 21 years or more have lower perceptions of school transparency compared to teachers with seniority between 4-6, 7-10, 11-15 and 16-20. According to the results of the relationship analysis between the Organizational Cynicism Scale for Teachers and the School Transparency Scale and its sub-dimensions; It was determined that there was a statistically negative negative relationship between the Organizational Cynicism Scale for Teachers and the School Transparency Scale sub-dimensions, transparency sub-dimension scores, evaluation transparency sub-dimension scores, and information transparency sub-dimensions. The level of organizational cynicism decreases as the level of school transparency increases. A statistically significant relationship was found between teachers' organizational cynicism scale and transparency of knowledge.Keywords: School Transparency, Organizational Cynicism, Teacher, Organization
Collections