Ortaokul öğretmenlerinin iş tatmin düzeylerinin çalışma performanslarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin iş tatminin çalışma performanslarını nasıl etkilediğinin belirlenmesidir. Araştırmada ortaokul öğretmenlerin iş tatmini ve çalışma performansı düzeyleri ile demografik ve mesleki özelliklerine göre iş tatmini ve çalışma performans düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni İstanbul ili Avcılar ilçesinde bulunan ortaokullarda görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır örneklemi ise kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile ulaşılan 331 öğretmendir. Araştırmada `Kişisel Bilgi Formu`, Minnesota İş Tatmin Ölçeği` ve `Çalışma Performansı Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmini ve çalışma performansı yüksek düzeydedir. Öğretmenlerin içsel tatmin, dışsal tatmin ve iş tatmini ile çalışma performansı arasında pozitif yönlü orta düzeyde ilişki belirlenmiştir. Öğretmenlerin çalışma performansının %46,5 oranında içsel tatmin tarafından açıklandığı saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre, 21-25 yaş arası öğretmenlerin içsel tatmin ve iş tatmini düzeyi 31-35 yaş arası öğretmenlerden yüksektir. Bekar öğretmenlerin içsel tatmin ve iş tatmini düzeyi evli öğretmenlerden yüksektir. 7 yıl ve üzeri aynı okulda çalışan öğretmenlerin dışsal tatmin ve iş tatmini düzeyi 1-3 yıl ve 4-6 yıl arası çalışan öğretmenlerden düşüktür. Mesleki yılı 1-5 yıl olan öğretmenlerin iş tatmini düzeyi, 6-10 yıl, 11-15 yıl ve 16-20 yıl arası öğretmenlerin iş tatmin düzeyinden yüksektir. Mesleki yılı 21 yıl ve üstü olan öğretmenlerin çalışma performansı düzeyi 6-10 yıl ve 16-20 yıl arası çalışan öğretmenlerin çalışma performansından yüksektir. Dar gelirli okulda görev yapan öğretmenlerin içsel tatmin, iş tatmini ve çalışma performansı düzeyi orta gelirli okulda görev yapan öğretmenlerin içsel tatmin düzeyinden yüksek olarak saptanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin iş tatmini ve çalışma performanslarının arttırılmasına yönelik öneriler de yer almaktadır.Anahtar Kelimeler: İş Tatmini, Performans, Ortaokul, Öğretmen The purpose of this study is to determine the effect of secondary school teachers on job performance on job satisfaction. In the research, job satisfaction and work performance levels of secondary school teachers were examined and differences in job satisfaction and work performance levels were investigated according to the demographic characteristics of the teachers. The research was designed using a correlational survey model. The research universe is the teachers working in secondary schools in Avcılar district of Istanbul. The sample of the study is composed of 331 teachers, who are reached by the easily accessible sampling method. In the research, `Personal Information Form`, Minnesota Job Satisfaction Scale `and` Work Performance Scale `were used.According to the findings obtained in the research; teachers' internal satisfaction, external satisfaction, job satisfaction and working performance were determined at a high level. There was a moderate positive correlation between teachers' internal satisfaction, external satisfaction, job satisfaction and work performance. The 46.5% variance of teachers' work performance is explained by internal satisfaction. Internal satisfaction and job satisfaction level of teachers aged 21-25 is higher than teachers aged 31-35. Internal satisfaction and job satisfaction level of single teachers are higher than married teachers. External satisfaction and job satisfaction level of teachers working in the same school for 7 years or more is lower than teachers working for 1-3 years and 4-6 years. The job satisfaction level of teachers, whose professional year is between 1-5 years, is higher than that of teachers between 6-10 years, 11-15 years and 16-20 years. The level of work performance of teachers with a professional year of 21 years and over is higher than that of teachers working between 6-10 and 16-20 years. The internal satisfaction, job satisfaction and working performance levels of teachers working in low-income schools were found to be higher than the level of internal satisfaction of teachers working in middle-income schools. According to the findings obtained in the research; There are also suggestions to increase teachers' job satisfaction and work performance.Keywords: Job Satisfaction, Performance, Secondary School, Teacher
Collections