Montessori ve MEB okul öncesi eğitim programında eğitim gören çocukların değer düzeyleri, sosyal yetkinlik ve davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Montessori ve MEB okul öncesi eğitim programlarında eğitim gören çocukların değer düzeyleri, sosyal yetkinlik ve davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaç çerçevesinde; çocukların değer düzeyleri, sosyal yetkinlik ve davranışlarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bunun yanında, çocukların değer düzeyleri ile sosyal yetkinlik ve davranışları arasında anlamlı ilişki olup olmadığı da incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemi 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kocaeli Merkez ve İstanbul (Başakşehir, Bahçelievler, Esenler, Güngören, Küçükçekmece, Üsküdar, Sancaktepe ilçeleri) illerindeki tesadüfi örnekleme metoduyla seçilmiş 15 bağımsız anaokulu ve ilkokullar bünyesindeki anasınıflarında (9 özel, 5 devlet) eğitim görmekte olan 5-6 yaş grubu 525 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış 'Bilgi Formu', Neslitürk ve Çeliköz (2015) tarafından geliştirilmiş 'Okul Öncesi Değerler Ölçeği-Öğretmen Formu' ve LaFreniere ve Dumas (1996) tarafından geliştirilip Çorapçı ve diğerleri (2010) tarafından Türkçeye uyarlanmış 'Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği' kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Kolmogorov-Smirnov Testi, Spearman Sıra Farkları Korelasyon Analizi, Kruskal Wallis H Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: Montessori ve MEB okul öncesi eğitim programlarında eğitim gören çocukların değer düzeyleri ile sosyal yetkinlik ve davranışları arasında anlamlı fark ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Bunun yanında, çocukların değer düzeyleri, sosyal yetkinlik ve davranışları annenin çalışma durumuna, ailenin gelir düzeyine ve kardeş sayısına göre anlamlı düzeyde farklılaşmazken; cinsiyete, yaşa, anaokuluna devam süresine göre, anne ve babanın eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır.Anahtar Sözcükler: Montessori ve MEB Okul Öncesi Eğitim Programı, Değer Düzeyi, Sosyal Yetkinlik ve Davranış In this study, it was aimed to conduct a comparative investigation of the value levels, social competence, and behaviors of children receiving education in Montessori and MNE preschool education programs. Within the framework of this main objective, it was investigated whether children's value levels, social competence, and behaviors differ according to various variables. Furthermore, it was examined whether there was a significant relationship between children's value levels and their social competence and behaviors. In the study, a relational screening model was used. The sample of the study consists of 525 children aged 5-6 who receive education in 15 kindergartens (9 private, 5 state) including independent kindergartens and kindergartens within primary schools selected by the random sampling method in Kocaeli and Istanbul provinces (Başakşehir, Bahçelievler, Esenler, Güngören, Küçükçekmece, Üsküdar, Sancaktepe districts) in the 2017-2018 academic year. In the study, the `Information Form` prepared by the researcher, `Preschool Value Scale-Teacher Form` developed by Neslitürk and Çeliköz (2015), and `Social Competence and Behaviour Evaluation-30 Scale` developed by LaFreniere and Dumas (1996) and adapted to Turkish by Çorapçı et al. (2010) were used as data collection tools. The data were analyzed using SPSS 22.0 program. The Kolmogorov-Smirnov test, Spearman's rank correlation analysis, Kruskal-Wallis H test, and Mann-Whitney U test were used in the data analysis. At the end of the study, the following conclusions were reached: Significant differences and significant relationships were found between the value levels and social competence and behaviors of children receiving education in Montessori and MNE preschool education programs. In addition, children's value levels, social competence, and behaviors do not differ significantly according to the mother's employment status, family income level, and the number of siblings, while they differ significantly according to gender, age, kindergarten attendance duration, and the educational status of the parents.Keywords: Montessori and Ministry of National Education (MNE), Value Level, Social Competence and Behaviour
Collections