Sosyal medya kullanan kadınların duygu ve durumlarının iştah üzerine etkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yeme ve duygu ilişkisi son yıllarda bilimsel araştırmaların odak noktası haline gelen konuların başında yer almaktadır. Özellikle internetin gelişmesi ile bireysel yaşamın ön plana çıkması insanların sosyal medya ve sosyal ağları kullanarak sosyalleşmeye çabaları, hem duygusal hem de fizyolojik olarak birçok problemin oluşmasına neden olmuştur. Bu araştırmanın amacı; sosyal medya kullanan kadınların duygu ve durumlarındaki değişikliklerin iştahları ve yeme davranışları ile ilişkisini değerlendirmektir.Araştırma; sosyal medya kullanan 219 kadın üzerinde yapılmış olup bu kadınların büyük çoğunluğu (%62,1) 19-28 yaş aralığındaki bireylerden oluşmaktadır. Katılımcılara sosyo-demografik özelliklerden oluşan soru formu, sosyal medya kullanım, beslenme bilgi formu ve Duygusal İştah Ölçeği Anketi uygulanmıştır. Kadınların %85,4'ünde sosyal medya hesap/üyelik oluşturduktan sonra gerçek hayattaki sosyal çevrenlerinde değişme olmamıştır. Katılımcıların %70,8'inin sosyal medya kullanırken atıştırmalık tüketmedikleri, ancak %63,9'u öğün atladığı ve %65,3'nün ara öğün tükettikleri tespit edilmiştir. Sosyal medya kullanan kadınların yaşları, öğrenim durumları, gelir durumları, medeni durumları, çocuk sahibi olmaları ve çalışma durumları ile duygusal iştahları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Atıştırmalık tüketenlerin negatif duygu durumlarında atıştırmalık tüketmeyenlere göre (p<0,05) ve yemeklerin tamamını tüketenlerin negatif duygu durumlarında yemeklerin tamamını tüketmeyenlere göre (p<0,05) daha fazla yemek yeme alışkanlığının arttığı saptanmıştır. Pozitif duygu ve olaylarda yemek yeme isteği paralel bir şekilde artarken negatif duygu ve olaylarda ise ters bir şekilde yemek yeme isteği azaldığı tespit edilmiştir (p<0,05).Bu araştırmada; sosyal medya kullanımının kadınların ruh halinde ve bulundukları koşullara bağlı olarak yeme alışkanlıklarında değişime sebep olduğu sonucuna varılmıştır. İştah kontrolünde sosyal medya kullanımının insanlar üzerindeki etkisi göz önünde bulundurulduğunda, aşırı kullanım ve buna bağlı sorunların önüne geçilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal medya kullanımı, Duygusal yeme, Duygusal yeme ölçeği The relationship between eating and emotion has become a focus of scientific researches in recent years. Especially with the development of the internet, individual life has come to the forefront and people trying to socialize using social media and social networks have caused many problems both emotionally and physiologically. The objective of this research is to evaluate the relationship between eating behaviors and appetite and the changes in the feelings and moods of women using social media.The research has been conducted on 219 women using social media and the majority of these women are between 19-28 years old.In this research; socio-demography, social media usage, nutrition information form and Emotional Appetite Scale Questionnaire have been used.85.4% of women have had no changes in their real-life social environment after creating social media accounts / memberships.It has been observed that 70.8% of the participants do not consume snacks while using social media, however; it has been observed that 63.9% of the participants skip meals and 65.3% of them consume snacks.No significant difference has been found between the ages, educational status, income status, marital status, having children or not, working status and emotional appetite of women using social media (p> 0.05). It has been observed that those who consume snacks have the habit of eating more when compared to those who do not consume snacks in negative moods (p<0,05) and those who consume the whole meal have the habit of eating more when compared to those who do not consume the whole meal in negative moods (p<0,05). It has been determined that while the desire to eat increases correspondingly in positive moods and situations, the desire to eat decreases in negative moods and situations (p<0,05).As a result, the use of social media causes changes in the eating habits of women depending on their mood and the conditions they are in.In addition, it is seen that in such cases, emotional eating occurs and especially the consumption of snacks increases significantly.The effect of social media use on people should be taken into consideration in the control of appetite and excessive use and related problems should be avoided.Keywords: Social media use, Emotional eating, Emotional eating scale
Collections