Okulöncesi öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı ile mesleki etik ilkeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, okulöncesi öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile mesleki etik ilkeleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul'da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Eyüp, Gaziosmanpaşa, Başakşehir, Fatih, Bayrampaşa, Bahçelievler ve Bağcılar ilçe merkezlerindeki resmi ve özel ilköğretim anasınıfları, anaokulları ve kreşlerdeki 421 okulöncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu`, Arıcak (1999) tarafından geliştirilen `Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği` ve Öztürk, Kumandaş ve Ersanlı (2013) tarafından geliştirilen `Okul Öncesi Öğretmenleri Meslek Etiği Envanteri` kullanılmıştır. Verilerin analizinde, okulöncesi öğretmenlerinin yaş, öğrenim durumu, mesleki tecrübe süresi, sınıftaki çocuk sayısı, yardımcı öğretmen bulunma durumu, çalışılan kurum türü bağımsız değişkenleri ile mesleki benlik saygısı ve meslek etik ilkeleri arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığının belirlenmesinde Kruskal-Wallis Testi, Mann Whitney U Testi kullanılmış olup; mesleki benlik saygısı ile mesleki etik ilkeler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde ise Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; okulöncesi öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile mesleki etik ilkeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Okulöncesi öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile yaş, öğrenim durumu, yardımcı öğretmen bulunma durumu, hizmet içi eğitim alma ve çalışılan kurum türü değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken; tecrübe süresi ve sınıftaki mevcut çocuk sayısı değişkenleri ile arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öte yandan okulöncesi öğretmenlerin mesleki etik düzeyleri ile yaş, öğrenim durumu, tecrübe süresi ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken; yardımcı öğretmen bulunma durumu, sınıftaki mevcut çocuk sayısı ve çalışılan kurumun türü değişkenleri ile arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. In the study, it was aimed to investigate the relationship between occupational self-esteem and principles for occupational ethics of preschool teachers.The sample of the research consists 421 preschool teachers for 2017-2018 academic year from private and state pre-schools, kindergartens and day-care centers affiliated to the Ministry of National Education in Istanbul in the district centers of Eyüp, Gaziosmanpaşa, Başakşehir, Fatih, Bayrampaşa, Bahçelievler and Bağcılar. Relational screening method was used in the research. In the research, `Personal Information Form` developed by the researcher, `Occupational Self-Esteem Scale` developed by Arıcak (1999) and `Occupational Ethics Inventory for Pre-School Teachers` developed by Öztürk, Kumandaş and Ersanlı (2013) were used as data collection tools. Kruskal-Wallis test and Mann Whitney U test were used in the analysis of the data. In the analysis, it was determined by the relevant tests whether the difference in age, education status, duration of Professional experience, number of children in the class, presence of assistant teachers in the class, independent variables of the institutions studied, occupational self-esteem and occupational ethic principles of preschool teachers. Correlation coefficients were used in determining the relationship between occupational self-esteem and occupational ethic principles.As a result of the research, there was no significant relationship between occupational self-esteem and occupational ethical principles of preschool teachers. While there was a significant difference between the occupational self-esteem of preschool teachers according to their age, education status, availability of assistant teachers, in-service training and type of institution being studied, there were no significant differences according to experience duration and the current number of children in the classroom. On the other hand, while there was a significant difference in the occupational ethics levels of preschool teachers according to their age, education status, duration of experience and in-service training, there were no significant differences according to the variables such as the availability of assistant teachers, the current number of children in the classroom and the type of institutions studied.
Collections