Hemşirelerin duygusal zeka yeteneklerinin iş doyumu ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma hemşirelerin duygusal zeka puanlarının iş doyumu ve işten ayrılma niyetleri üzerindeki ilişkisinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Aralık 2017 ve Mayıs 2018 tarihleri içinde, İstanbul Avrupa Yakasında bir özel hastanenin tüm çalışan hemşireleri (140 hemşire) evreni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Tanıtıcı Bilgiler Formu, Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka ölçeği, Minnesota İş Doyum ölçeği ve İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen tüm veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) olan programı ile analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Elde edilen tüm bulguların değerlendirilmesinde araştırmanın %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde olduğu saptanmıştır.Hemşirelerin duygusal zeka puanının (3,826+0,331) ve iş doyumu puanının (3,655+0,493), işten ayrılma niyetinin puanının (2,381+1,072) olduğu saptanmıştır. Duygusal zeka puanı (3,826+0,331) ve iyimserlik ruh halinin düzenlenmesi alt boyutundan alınan puan ile iş doyumu puanı arasındaki ilişkinin pozitif yönde olduğu (p<0,05) tespit edilmiştir. Ancak bu durumun işten ayrılma niyeti ile ilişkisinin olmadığı (p>0,05) belirlenmiştir. Hemşirelerin iş doyum düzeyleri yüksek olarak saptanmıştır. İş doyumu meslekte çalışma süresi ve mesleği isteyerek seçme durumundan, işten ayrılma niyeti ise çalışılan birim ve mesleği isteyerek seçmeme durumundan etkilenmektedir (p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda; hemşirelerin iş doyumunu arttırmak ve işten ayrılma niyetlerini azaltmak için kurum içi eğitimlerin arttırılması, eğitim içeriklerinde duygusal zeka düzeylerini fark etmeleri ve geliştirmelerine yardımcı olacak programlara yer verilmesi, çalışılacak birimlerin mümkün olduğunca isteğe bağlı olarak seçilmesi, sosyal aktivitelerle motivasyonlarının arttırılması ve vardiya sistemi planlanırken çalışanların istekleri dikkate alınarak adil çalışma ortamının oluşturulması önerilebilir.Anahtar kelimeler: Zekâ, Duygusal zeka, İş doyumu, İşten ayrılma niyeti, Hemşirelik hizmetleri yönetimi. This study was carried out as a descriptive study in order to examine the relationship between the emotional intelligence scores of the nurses and their job satisfaction also their intention of resigning. The enviroment of the research consisted of all nurses (140 nurses) working in a private hospital serving in the European side of Istanbul on December 2017 - May 2018. The data of the study were obtained by the Introductory Information Form, the Revised Schutte Emotional Intelligence Scale, the Minnesota Satisfaction Scale and the Intention to Leave Scale. The data obtained from the study were analyzed by using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programme. Number, percentage, average, standard deviation were used as descriptive statistical methods in the evaluation of the data. The results were evaluated at 95% confidence interval and 5% significance level.It was found that the emotional intelligence score of the nurses is (3,826 + 0,331) and job satisfaction score is (3,655 + 0,493) and the point of intention to leave the job is (2,381 + 1,072). It was determined that emotional intelligence score (3,826 + 0,331) and the score obtained from the sub-dimension of optimist mood regulation were found to be positively correlated with each other (p <0,05), and there was no correlation with the intention to quit (p> 0,05). Job satisfaction levels of nurses were found to be high. Job satisfaction is affected by the voluntary selection of the occupation and the duration in the profession, the intention to quit the job is affected by the voluntary selection of the occupation and the unit of occupation (p <0.05).According to these results; in order to increase job satisfaction of the nurses and to decrease their intention it is highly recommended to increase the in-service training , to include programs having educational contents which will make them recognize the levels of their emotional intelligence and help them develop it, to enable the nurses to choose their units voluntarly as much as possible, to increase their motivation with social activities and to create a fair working environment by considering the requests of the employees when planning the shift system.Key words: Intelligence, Emotional intelligence, Job satisfaction, Intention to leave, nursing services management.
Collections