Dansçı erkeğe yönelik önyargılı bakışın ?Sinop köçekleri? örneği üzerinden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın konusu, tarihsel bağlamda köçeklik geleneği, geleneğin günümüzdesürdürülme biçimi ve bu geleneğin toplumsal algılanışıdır. Hedef, dans sanatında erkekdansçıya yönelik önyargıyı tarihsel bir bağlamda incelemektir.Araştırmada, dans sanatı tarihsel olarak ele alınmış, Batılı erkek dansçının konumuincelenerek bu tarihselliğe toplumsal cinsiyet unsuru eklenmiştir. Daha sonra, vaka incelemesiolarak köçeklik geleneğiyle ilgili yazılı kaynaklar ele alınmış, batılı gezginlerin gözlemlerindekioryantalist bakış irdelenmiştir.Köçeklik geleneğiyle ilgili kişisel deneyimleri bulunan kimselerle görüşülmüş; sözlü tarihyönteminin belli unsurlarından yararlanılarak bu kişilerin kendi sözlerini söylemelerinisağlamak hedeflenmiştir. Görüşmelerde ve yazılı kaynaklarda ortaya çıkan eşcinsellik korkusuiçeren yaklaşımlar ayrıntılı bir biçimde ele alınmıştır.Araştırma, erkek dansçıya yönelik önyargılı bakışın farklı tarihsel koşullarda vecoğrafyalarda sürekliliğe sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çalışmayla, kalıplaşmış görünentoplumsal cinsiyet kimliklerinin değişkenliğini ortaya çıkarmak ve dans sanatında daha özgüranlatım biçimlerinin yaratılabileceğini göstermek amaçlanmıştır.Anahtar Sözcükler: Dans, Balet, Köçek, Toplumsal Cinsiyet, Sözlü Tarih, EşcinsellikKorkusu, Oryantalizm This study deals with the köçek tradition in historical context, this tradition?s continuityin today?s conditions and its social status. It sets out to analyse those questions in the context ofthe prejudice against the male dancer.To get a historical context, the study has began with the analysis of the history of the artof the dance. A gender perspective is added by discussing western male dancer?s position in thathistory. In the light of those discussions, written documents on the köçek tradition have beenanalysed and western travelers? accounts? orientalist content has been taken into consideration.For the study, people accustomed to that tradition have been interviewed. The method oforal history has been purposefully chosen to give to those people an opportunity to express theirthoughts and feelings. Moreover, interviews facilitated to get information about the tradition?scontinuity in today?s conditions. In conclusion chapter, homophobical approach in all thoseresources has been analysed.The study has revealed that the prejudice against the male dancer has continuity indifferent historical conditions and localities. It aimed to reveal changeability of gender roles andfreer expressions forms in the art of dance.Keywords: Dance, Ballet, Köçek, Gender, Oral History, Homophobia, Orientalism.
Collections