Haber söylemi, değişkeleri: Cumhuriyet mitingleri ya da gelincik devrimi örneklemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Televizyon haberlerinin içeriğini ?söylem? olarak benimsediğimiz buçalışmamızda amaç; televizon haberlerinin gerçeklik ve nesnellik niteliklerinisorgulamak, televizyon kuruluşlarının, siyasal ve ekinsel yapı içindeki konumlarınınhabercilik anlayışlarını, daha geniş anlamda ise yayın siyasalarını oluşturma sırasındakibağlayıcılığını irdelemek, ve bu bağlayıcılığın; haber dili ile alımlama süreçlerininsöylem çözümlemesi yöntemiyle açığa çıkarılması yoluyla gözle görülür durumagelmesini sağlamaktır.Çalışmanın birinci bölümünde haberin ögeleri, televizyon haberciliğininözellikleri ve bu alandaki ilk yıllar irdelenmiştir. Haberin ögelerinin alt başlıkları olarakhaberde gerçeklik, yenilik, ilginçlik, önemlilik ve anlaşılırlık biçiminde ele alınmıştır.İkinci bölümde ise nicel yöntembilimlere dayalı medya araştırmaları ve nitelyöntembilimlere dayalı kitle iletişim araçları araştırmaları geleneği karşılaştırılmış,profesyonel gazetecilik ilkelerine eleştirel bir bakışaçısıyla yaklaşılmıştır. Ayrıcaruhbilim, yapısalcı dilbilim, Marksist ?özne? kavramı üzerinde durulmuş, imin (işaretin)çok vurgulu özyapısı irdelenmiştir.Son bölümde ise Cumhuriyet Mitingi haberlerinin üç farklı televizyonkuruluşunca nasıl kurgulanıp sunulduğu, aralarındaki benzerlik ve farklılıklaradeğinilerek anlatılmıştır.Çalışma sırasında tümdengelim yöntemi kullanılarak bir haber metni kendibütünlüğü içinde ele alınmıştır. Çözümlemenin daha iyi anlaşılması için televizyonhaberlerinden alınan görüntü kareleri, haber metinleri, haber başlıkları ve istatistikselverilerden yararlanılmış ve haber ögelerinin birbirleriyle eklemlenmiş yapısı elealınmıştır.Anahtar kelimeler: Söylem Çözümlemesi, Televizyon Haberciliği, Haberde Nesnellik,Haberde Gerçekçilik, Egemen Söylem The purpose of our study throughout which we accept the content of televisionnews as ?discourse? is; to question the realistic and objective aspects of TV news; tostudy how the place of TV companies in political and cultural structure correlates withtheir broadcasting concept, in a broader sense how it affects the formation of theirbroadcastingpolicy; and to make the terminology and conception processes of the newsobvious using discourse analysis method.In the first of this study, the elements of news, the characteristics of TV newsbroadcasting and the first few years of its history have been revised. Reality, newness,attraction, importance and comprehensibility of piece of news have beeb taken intoconsdiration as subtitles in the elements of news section.In the second part, media researches tradition by quantitative and qualitymethodology are compared. Professional journalism principles are considered with acritical point of view. Psychology, post-structualism, Marxist ?subject? concept areemphasized, stressed character of sign is explicated.In the last part, how the news about March of the Republic was edited (fictoned)and broadcasted by three different TV channel is defined with the similarities anddifferences.During this study, a news text is analyzed with deduction method. Shots, newstexts, news headlines and statistical datas were used to make the analysis more clear andthe united structure of news elements is undertaken.Keywords: Discourse analysis, TV news broadcasting ,subjectivity in news, realism ofnews, hegemonic discourse
Collections