Çağdaş sanat yapıtlarında kültürel kimlik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada kültürel kimlik kavramından yola çıkılarak,küreselleşmeyle bağlantılı gelişen yerel-evrensel bireşim ve çelişkisinin kimlik vekültürel kimlik kavramına yansıyışlarının Türkiye'de ağırlıklı olarak1990'lardan itibaren güncel sanat düzleminde incelenmesi amaçlanmıştır.Yöntem olarak kültür, kimlik, kültürel kimlik, küreselleşme, çokkültürlülük ve çağdaş sanat gibi tezin başat kavramları açımlanarak,küreselleşme kimlik siyasalarının toplumsal etkisi irdelenerek, tümevarımyöntemiyle bu kavramların özellikle 1990 sonrası Türkiye çağdaş sanatınayansıyışları araştırılmıştır. Tezde öncelikle kültür, kimlik, kültürel kimlik,çokkültürlülük kavramlarına değinildikten sonra, çağdaş sanatın temelözellikleri irdelenerek örnek yapıtlarla ele alınmıştır. Bunun ardından,Türkiye'de çağdaş sanat yapıtlarının ortaya çıkışı toplumsal gelişmelerlebağlantılı olarak açıklanmıştır. 1990 sonrası Türkiye'sinde güncel sanatyapıtlarının küreselleşme kimlik siyasalarndan etkilenip etkilenmediğisorgulanmıştır. Uluslarası sanat piyasasında varolabilmek için küresel sanatyapıtı ölçütünün ve buna bağlı olarak güncel sanatta tektipleşmenin sözkonusuolup olmadığı irdelenmiştir.Türkiye'de güncel sanat yapıtlarında kimlik ve kültürel kimliğe dairöğelerin varolma durumu araştırılmıştır. Çağdaş sanatçılarımızdan ağırlıklıolarak kültür, kimlik, kültürel kimlik, kültürel düzgüler ve toplumsal ortakbellek konuları üzerine çalışmalar gerçekleştiren Gülsün Karamustafa, KutluğAtaman, Şener Özmen ve Hale Tenger'den örnek yapıtlar seçilmiştir.Örnekleme yöntemiyle ele alınan bu yapıtlarda tezin başat kavramlarınınçözümlenmesi gerçekleştirilmiştir.Anahtar Sözcükler: Kimlik, Kültür, Kültürel Kimlik, Kavramsal Sanat, GüncelSanat, Türkiye'de Güncel Sanat In this study, by beginning with the concept of ?cultural identity?, it wasaimed to analyse the reflections of local- global synthesis and contradiction on?culture and ?cultural identity? specificly in Turkey?s contemporary art inrelation to globalisation.The method was put across firstly by analyzing the main concepts of thethesis such as culture, identity, cultural identiy, globalisation, multiculturalityand contemporary art. Afterwards, by examining social effets of globalizationidentity politics and its reflections on Turkey?s contemporay art practice after1990?s was investigated with the induction method. Primarily concepts ofculture, identity, cultural identity and multiculturality was discussed and then,the main characteristics of contemporary art was analysed with the givenexamples of contemporary artwork. Afterwards, the beginning of contemporaryart practice in Turkey was put across in relation to social progress. It wasquestioned that if contemporary artpractice in Turkey after 1990?s wereeffected from the global identity politcs or not. It was also questioned that if anycriterias for a global contemporary artwork exist so that the artist could takepart in the international art market and the possibility of monotonousness ofthese artworks.It was aimed to analyze the existence of identity and cultural identiyconcepts in the contemporary artworks of Turkey. Examples of artwork werechoosed specificly from the artists such as Gülsün Karamustafa, KutluğAtaman, Şener Özmen and Hale Tenger who focus on culture, identity, culturalidentity ,cultural codes and collective memory concepts . By the samplingmethod, the analysis of the main concepts were made in these chosen artworks.Key Words: Identity, Culture, Cultural Identity, Conceptual andContemporary Art Contemporary Art in Turkey.
Collections